Brokkenchauffeurs misbruiken Tariferingsbureau Auto

Het Tariferingsbureau Auto slaakt een noodkreet. De dienst is eind 2003 vooral opgericht om slechte betalers, jongeren en senioren aan een autoverzekering te helpen, maar ontvangt nog vooral aanvragen van brokkenchauffeurs.

(tijd) Liefst 41 procent van de 12.980 aanvragen bij het Tariferingsbureau kwam vorig jaar van chauffeurs die de jaren voordien twee of meer ongevallen veroorzaakten.

Het Tariferingsbureau Auto krijgt steeds meer dezelfde mensen over de vloer. 52 procent van de aanvragen voor een polis komt van chauffeurs die al klant zijn. Het gaat steeds vaker om mensen die ongevallen blijven veroorzaken, zelfs al zijn ze al jaren niet meer welkom bij een gewone verzekeringsmaatschappij.

Vorig jaar was liefst 41 procent van de 12.980 aanvragen bij het tariferingsbureau afkomstig van chauffeurs die de voorbije jaren al twee of meer ongevallen veroorzaakten. In 2004 was dat slechts 22 procent van 9.810 aanvragen. In 2005 steeg dat al tot 30 procent op 11.733 aanvragen. Dat blijkt uit statistieken die het Kamerlid Guido De Padt (Open VLD) van federaal minister van Economie en partijgenoot Marc Verwilghen kreeg.

'We hebben een harde kern van mensen die we op zijn minst gevaarlijk kunnen noemen. Ik heb hier dossiers zien passeren van chauffeurs die om de maand of om de twee maanden bij een verkeersongeval zijn betrokken', vertelt Bertrand Leton, de voorzitter van het tariferingsbureau. Pittig detail: een van die chauffeurs is een jonge bestuurder met minder dan vijf jaar rijervaring en eigenaar van een sportwagen Audi TT.

Dronkenschap

Er zijn bovendien steeds meer aanvragen van brokkenpiloten die ongevallen veroorzaakten met 'verzwarende omstandigheden', zoals vluchtmisdrijf, dronkenschap of drugsgebruik. Vorig jaar waren er 1.049 dossiers met verzwarende omstandigheden, tegenover 215 in 2004 en 688 in 2005.

Leton: 'We maken in onze statistieken geen onderscheid tussen de verzwarende omstandigheden van een verkeersongeval. We kunnen moeilijk uitmaken of onze verzekerden alcohol of drugs hadden gebruikt, een te zware voet hadden, vluchtmisdrijf pleegden of niet waren verzekerd. Maar op basis van wat wordt besproken tijdens de zittingen van het tariferingsbureau kan ik duidelijk stellen dat de meesten onder invloed waren van alcohol. Dat is het grootste probleem.'

Volgens Leton wordt de federale overheid zich stilaan bewust van de problemen. 'De overheid wil meer werk maken van de verkeersveiligheid en peilt daarom naar het profiel van de slechte chauffeurs. Om vervolgens doelgericht actie te kunnen ondernemen en de verkeersongevallen terug te dringen.'

'Het is een terechte bezorgdheid. Veel mensen zouden beter niet meer rijden. Dure premies schrikken de brokkenmakers niet af. Er zijn hier chauffeurs die tot 4.000 euro per jaar voor hun autopolis betalen, al schommelt het gemiddelde rond 1.000 euro', zegt Leton. Hij wijst erop dat het Tariferingsbureau Auto zijn tarieven niet kan blijven verhogen, omdat het werkt volgens het principe van solidariteit onder de verzekerden. 'Wij zullen dan ook nooit een premie van 5.000 euro vragen. Dat zou belachelijk zijn.'

Het tariferingsbureau kreeg vorig jaar 12.980 aanvragen binnen of 10 procent meer dan in 2005. Het aantal aanvragen neemt nog jaarlijks toe, zelfs al zijn de prijzen voor de autoverzekeringen nu goedkoper dan enkele jaren terug gezien de hevige concurrentie op de verzekeringsmarkt. Leton: 'Je zou ervan kunnen uitgaan dat de meeste mensen maar een jaar bij ons blijven en nadien opnieuw een polis vinden in de markt. Dat blijkt dus helemaal niet geval te zijn. We zitten echt met een kern van slechte chauffeurs.'

Het Tariferingsbureau Auto is als het ware uitgegroeid tot een OCMW voor gevaarlijke weggebruikers, een straatje zonder einde voor mensen die mogelijk nooit meer aan een verzekeringspolis geraken. 'Onze schadefrequentie ligt drie tot vier keer hoger dan in de verzekeringsmarkt', verduidelijkt Leton.

Wie bij het tariferingsbureau terechtkomt, is al minstens drie keer geweigerd bij een verzekeraar of moet een premie betalen die vijf keer hoger is dan het basistarief.

SaS/LB

foto belga

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect