De Lijn vervoert 4,4 % meer reizigers

©-

De Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft het afgelopen jaar 530 miljoen passagiers vervoerd. Dat zijn er 22 miljoen meer dan in 2008, zo maakte het bedrijf bekend. Op minder dan tien jaar tijd is het aantal reizigers verdubbeld. Maar bij die cijfers moet een aantal bedenkingen geplaatst worden.

(tijd) - Het commercieel succes van De Lijn is in belangrijke mate te danken aan de stijging van het aantal abonnementen. Vorig jaar verkocht het vervoerbedrijf er 436.419. Dit jaar zullen er dat er ruim 460.000 zijn. Een precies getal is er nog niet, het eindcijfer is gebaseerd op de gegevens tot einde oktober en een extrapolatie voor de laatste twee maanden.

Grote marge

Maar De Lijn rekent voor zijn abonnementen gemiddeld 62 ritten per maand, één abonnement levert dus statistisch 744 reizigers op. Vergelijkbare vervoerbedrijven elders in Europa tellen 30 à 65 ritten per abonnement. Als die criteria op De Lijn worden toegepast, betekent dit dat het totaal aantal reizigers schommelt tussen 350 miljoen en 545 miljoen, een erg grote marge dus.

Volgend jaar investeert De Lijn in een nieuw registratiesysteem waardoor 'we het verplaatsingsgedrag van onze reizigers beter leren kennen en het aanbod nog meer kunnen afstemmen op de vraag', zegt waarnemend directeur Roger Kesteloot in het persbericht. De Lijn krijgt dan ook een beter beeld van de gebruiksfrequentie van een abonnement.

De geschatte groei met 22 miljoen klanten tot 530 miljoen in 2009 komt neer op een stijging met 4,37 procent. In 2008 bedroeg de toename nog 5,2 procent. Van 2000 tot 2004 groeide het aantal reizigers gemiddeld met ruim 10 procent. Antwerpen is goed voor bijna 40 procent van het verkeer van De Lijn, Oost-Vlaanderen neemt ruim één vijfde voor zijn rekening. De kleinste entiteiten zijn Limburg (50 miljoen klanten) en West-Vlaanderen (70 miljoen). 

gum

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud