Advertentie

Financiering Antwerpse werken onderuit

©-

De financiering van het Antwerps Masterplan staat op losse schroeven. De Vlaamse regering was van plan tolgeld te innen op de Oosterweelverbinding en dat geld te gebruiken om ook de rest van de werken te betalen. Maar daar wil Europa niet van weten, zei de Vlaamse minister van Financiën, Dirk Van Mechelen (Open VLD).

Tolgelden

Maar nu wankelt dus ook het hele uitgangspunt van de pps-constructie van het Masterplan zelf. De Vlaamse regering was van plan de chauffeurs die de Oosterweelverbinding gebruiken tol te laten betalen en met dat geld alle werken te betalen. Maar de Europese Commissie laat niet toe dat het tolgeld gebruikt wordt voor andere projecten dan de bouw van de Oosterweelverbinding zelf en de nodige toegangswegen daarnaartoe. Met de tolgelden van de Oosterweel wilde de Vlaamse regering bijvoorbeeld bruggen over het Albertkanaal vernieuwen, alsook de sluizencomplexen in de haven. Voorts was het ook de bedoeling met tolgeld te investeren in openbaar vervoer.

Omdat de Vlaamse regering de bui zag hangen, werden eerder al de tramprojecten daarom uit de pps-constructie gehaald. Ook voor de andere infrastructuurprojecten zou nu zo'n constructie moeten worden op poten gezet. Maar hoedanook zullen niet alle tolinkomsten kunnen gebruikt worden voor de financiering van andere projecten uit het Masterplan.

'Niet logisch'

Volgens Van Mechelen zal er wel nog bij Europa op worden aangedrongen om de interpretatie op het gebruik van het tolgeld te herzien. Overigens heeft Europa ook laten weten dat de overheid de volledige financiering van het Masterplan moet meenemen in haar begroting. Wat dan weer een zware dobber wordt. 'Net nu er wordt aangedrongen op economische herstelplannen is het niet logisch dat de EU moeilijk doet over grote infrastructuurwerken', vindt Van Mechelen.

Een andere uitweg, tol heffen op vrachtwagens die de Kennedytunnel doorwillen, is eveneens afgesloten. Van Mechelen zei in het Vlaams Parlement dat dit volgens Europa in theorie wel kan, maar dat het voor het Masterplan weinig soelaas zou brengen. De tol zou namelijk veel lager moeten liggen dan op de Oosterweelverbinding. 'Dan kan je die Oosterweelverbinding even goed niet bouwen'.

'Geluk bij ongeluk'

Volgens Van Mechelen is het 'een geluk bij een ongeluk' dat momenteel moet gewacht worden op de uitkomst van alternatievenstudies voor de geplande Oosterweelverbinding. 'Dat geeft ons tijd een nieuwe financieringsconstructie te bedenken.' Als het gekozen tracé voor de Oosterweelverbinding overeind blijft, zullen de werken ten vroegste in de eerste helft van 2010 starten. In het andere geval, moet alles van voren af aan beginnen.

KVe

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud