Flanders Airport Region wordt troefkaart Zaventem

Het massaal aantrekken van topbedrijven en extra jobs naar Zaventem en omgeving: dat is de bedoeling van 'Flanders Airport Region'. Het initiatief werd gisteren boven de doopvont gehouden. Brussels Airport Company, de lokale intercommunale en de plaatselijke afdeling van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, proberen die ambitie met Vlaamse subsidies te realiseren.

(tijd) De economische opleving van de regio rond Zaventem is een van de topprioriteiten van de Vlaamse regering. De sluiting van de autofabriek Renault in Vilvoorde en de geplande afbouw van de activiteiten van het luchtkoerierbedrijf DHL, hebben van het Strategisch Actieplan voor de Reconversie en Tewerkstelling van de luchthavenregio een cruciaal politiek project gemaakt. 'We willen daarop afgerekend worden', zei Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) bij de lancering van START eind 2004.

Met extra bedrijventerreinen, een betere ontsluiting van de luchthaven met het openbaar vervoer en via de weg (met onder meer extra afritten), grote infrastructuurwerken, tewerkstellingsplannen en andere initiatieven hoopt de Vlaamse regering binnen twintig jaar 37.000 tot 60.000 jobs in en rond Zaventem bij te creëren.

Het initiatief 'Flanders Airport Region' wil alvast zijn steentje bijdragen om die doelstelling te realiseren, zeggen de initiatiefnemers. 'We willen gezamenlijk de luchthavenregio promoten als toplocatie en investeringsopportuniteit voor buitenlandse investeerders', legt Paul Hegge, de algemeen directeur van Voka-Halle-Vilvoorde, uit.

Belang

Met enkele cijfers benadrukte hij nogmaals het belang van de logistiek voor de regio en de rest van Vlaanderen. 'De logistiek is goed voor 9 procent van het bruto regionaal product van Vlaanderen en voor meer dan 300.000 jobs'.

De drie initiatiefnemers - Voka, de intercommunale voor streekontwikkeling Haviland en The Brussels Airport Company - zullen intens samenwerken om investeerders naar Zaventem en omgeving te lokken. Ze zullen hun netwerken uitwisselen en een beroep doen op ambassades, het Vlaams Instituut voor de Logistiek en op het Vlaams Agentschap voor Ondernemen, Flanders Investment & Trade (FIT). 'Maar het is veel meer dan dat. We zullen twee specialisten potentiële investeerders laten opzoeken, in het buitenland en hier. Die 'front officers' moeten het gezicht van het project worden. Ze zijn inzetbaar tijdens het hele traject, van contact naar contract', verduidelijkt Hegge.

Daarnaast zorgt iemand voor de coördinatie van de investeringsprojecten en komt er een begeleidingsteam en een stuurgroep.

Met het project is 750.000 euro gemoeid, verdeeld over drie jaar. Zo'n 45 procent van dat bedrag wordt gefinancierd door FIT. Het gaat om subsidies van Vlaams minister voor Economie Fientje Moerman (VLD). Brussels Airport Company neemt 30 procent voor zijn rekening, Haviland 15 procent en Voka 11 procent.

Na de aankondiging van het project gisteren vertrokken al een tiental bedrijfsleiders naar India voor een interculturele missie. Dit weekend vertrekt onder leiding van ex-premier en Vilvoordenaar Jean-Luc Dehaene (CD&V) een tweede (economische missie) naar ginds voor een reeks bezoeken aan Indische topbedrijven en mogelijke investeerders.

De initiatiefnemers benadrukken dat er in de dichtbevolkte regio rond Zaventem nog plaats is voor nieuwe bedrijven. Dat kan op drie locaties.

KVe

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud