Helft meer klachten sinds spreidingsplan

(tijd) - Sinds het spreidingsplan voor de nachtvluchten boven Zaventem een maand geleden startte, ontving de ombudsman van de luchthaven de helft meer klachten. Dat meldt De TIJD. Opvallend is dat de noordrand nog steeds klaagt. Ondanks het spreidingsplan is de hinder er niet afgenomen, omdat alle vliegtuigen naar Noord-Europa ook boven het noorden van Brussel moeten. Vaak doen ze dat op lage hoogte.

Op normale dagen lopen er 15 tot 20 klachten binnen bij Raf De Baerdemaecker, de Nederlandstalige ombudsman van de luchthaven van Zaventem. De voorbije maand zijn dat er een dertigtal, zowat de helft meer. Veel heeft te maken met het spreidingsplan van de federale minister van Mobiliteit, Bert Anciaux (Spirit). Sinds 18 maart is het eerste deel van het plan, dat nieuwe routes invoert, van kracht. Sinds 22 maart worden op de luchthaven alle banen in alle richtingen gebruikt voor landen en opstijgen. In principe moest het plan de hinder voor de noordrand doen afnemen. In de oostrand zou het vliegtuiglawaai licht stijgen.

Toch draaide een en ander anders uit. 'We hebben nog nooit zoveel lawaai meegemaakt als de laatste maand', zegt Marc Goethals van Daedalus, de werkgroep van 'Actie Noordrand'. ' 'Er is effectief meer lawaaihinder sinds het nieuwe spreidingsplan', zegt ook Daniƫl Poesmans. Hij spreekt voor de inwoners van Melsbroek, Perk en Steenokkerzeel.

'Dat klopt', geeft De Baerdemaecker toe. Veel heeft te maken met de hoogte waarop de vliegtuigen boven de oostrand hun bocht nemen. Vroeger gebeurde dat op 1.700 voet (566 meter), nu gebeurt dat op 700 voet (233 meter). Als die vliegtuigen naar Noord-Europa moeten, vliegen ze toch nog op relatief lage hoogte boven het noorden van Brussel.

De klachten in de noordrand zijn daarom de laatste maand niet echt afgenomen, zegt De Baerdemaecker. 'De mensen hadden gedacht dat dankzij het nieuwe spreidingsplan minder vliegtuigen zouden overvliegen, maar dat is niet helemaal het geval.'

Niet verwonderlijk komen de meeste klachten uit de oostrand, waar de hinder wel is toegenomen. In bepaalde gebieden in Kortenberg waren de bewoners het niet gewoon dat er vliegtuigen overvlogen. Andere bewoners in het Kortenbergse klagen over de lage hoogte waarop de vliegtuigen draaien, zegt de ombudsman. In Perk moeten de bewoners dan weer wennen aan het feit dat er sinds een maand ook vliegtuigen over hun woonplaats opstijgen. Vroeger landden ze alleen maar, wat minder lawaai maakt.

Als alles goed gaat, slapen de inwoners van de verre noordrand vanaf deze nacht rustiger. Vliegtuigen die Zaventem verlaten moeten voortaan minimum aan een hellingsgraad van 7 procent de lucht in. Tot voor deze nacht was dat maar 4 procent. Omdat ze steiler klimmen, veroorzaken ze iets meer lawaai voor wie heel dicht bij de luchthaven woont, maar minder voor wie verderaf verblijft. Het betekent ook dat de vliegtuigen die boven de oostrand opstijgen en naar Noord-Europa moeten, op hogere hoogte boven het noorden van Brussel vliegen. De Baerdemaecker verwacht vanaf vandaag meer klachten uit Diegem, Perk, Steenokkerzeel Kortenberg en Wezenbeek-Oppem, ten zuiden van Sterrebeek.

Toch kan de toevloed aan nieuwe klachten niet volledig op rekening van het spreidingsplan geschreven worden, zegt de ombudsman. 'Spijtig genoeg speelt het weer ons parten. Wanneer de wind sterker is dan 15 knopen (27 kilometer per uur), wordt het spreidingsplan niet toegepast. Dan kiezen we gewoon voor de veiligste richting. Dat is nog steeds belangrijker dan lawaaihinder.' In april pastte de verkeerscontrole in Zaventem om die reden het spreidingsplan zo'n zeven dagen niet toe.

Zaterdagmorgen, om zes uur, treedt ook het spreidingsplan voor de dagvluchten in werking, de laatste fase van het plan. Dat betekent dat niet alleen 's nachts, maar ook overdag alle banen in alle richtingen gebruikt worden om op te stijgen en te landen. BH/ISe

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud