Minder LPG-wagens ondanks dure diesel

De Belg ziet in LPG-wagens nog geen alternatief voor de hoge prijzen aan de pomp. "Er is momenteel geen enkele stijging van de verkoop van LPG-wagens geregistreerd. Integendeel, de laatste jaren zien we een dalende tendens".

(belga) - Dat verklaarde Walter Kuylen, secretaris-generaal van FeBuPro, de federatie butaan propaan, maandag aan Belga.

België telde in 2007 minder wagens op LPG dan in 2006, luidt het ook bij Goca, het orgaan dat de autokeuringscentra groepeert. "In 2006 kwamen er 61.467 LPG-auto's op controle, tegen 56.194 in 2007". Ter vergelijking: het aantal benzinewagens dat een autokeuring onderging bedroeg 1.742.407 tegen 2.403.348 controles bij dieselwagens.

In Nederland is er dan weer sprake van een omgekeerde tendens. Het aantal LPG-wagens steeg er in de eerste drie maanden met 12 pct tegenover vorig jaar.

"LPG wordt door de regering ook niet aangemoedigd", betreurt Kuylen. Volgens hem worden deze bestuurders zelfs gediscrimineerd. Ons land heeft het dieselverbruik steeds aangemoedigd, met als gevolg dat dit type brandstof steeds populairder is geworden ten opzichte van benzine of gas (LPG). Diesel kent een marktaandeel van 80 procent. Nochtans wordt in milieukringen gewezen op het vervuilende karakter van diesel, met zijn fijne stofdeeltjes.

Walter Kuylen begrijpt niet waarom de regering het gebruik van LPG niet aanmoedigt. De vervuilende uitstoot is immers een pak kleiner. Ook de prijs van LPG ligt met 0,6060 euro/l en pak lager dan die van diesel (maximum 1,4210 euro/l) of van benzine (1,56 euro/l). Het feit dat de Vlaamse regering het gebruik van roetfilters bij dieselwagens wil stimuleren, moet volgens FeBuPro gepaard gaan met een compenserende promotiemaatregel voor LPG-gebruikers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud