Modernisering Albertkanaal op lange baan

(tijd) - Er is de komende tien jaar geen geld voor de noodzakelijke modernisering van het Albertkanaal. Dat blijkt uit het antwoord van de Vlaamse minister van Openbare Werken, Kris Peeters (CD&V), op een parlementaire vraag van de N-VA'er Jan Peumans. De aanpassing aan het kanaal had de groei van de Antwerpse haven moeten opvangen. Dat bericht De Tijd.

Binnenschepen die uit de zeehaven van Antwerpen het Albertkanaal opvaren, kunnen ook de komende decennia maar drie lagen containers stapelen. Als ze er een vierde opzetten, botsen ze tegen de bruggen over het kanaal. De Vlaamse regering wil die verhogen, maar heeft daar de eerste tien jaar geen geld voor.

De modernisering van het Albertkanaal is nodig, want als het Deurganckdok volop wordt benut, worden daar jaarlijks 6 miljoen containers gelost. Bovendien ontwikkelt de Vlaamse regering langs het kanaal 800 hectare bedrijventerreinen.

Ook het Masterplan Antwerpen besteedt aandacht aan het Albertkanaal. Tussen Wijnegem en Antwerpen wordt de vaarroute verbreed, zodat er vanaf 2015 duwvaartkonvooien van 9.000 ton kunnen varen. De konvooien - drijvende bakken containers, vooruitgestuwd door een duwboot - kunnen dan tot in Meerhout, waar een grote containerterminal ligt.

Verder kunnen ze niet, tenzij 14 bruggen worden verhoogd. De werken gebeuren volgens Peeters maar 'op middellange termijn, wanneer zich opportuniteiten voordoen'. BH

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud