Naamsverandering Vlaams Blok kost meer dan verkiezingscampagne

(tijd) - De campagne om een nieuwe partijnaam in de markt te zetten, kost het Vlaams Blok evenveel als een verkiezingscampagne: 1 miljoen euro. Daarbovenop komt nog eens bijna 0,5 miljoen om het partijapparaat om te vormen. Het briefpapier en de lichtbakken bijvoorbeeld moeten worden aangepast met de nieuwe naam en het nieuwe logo. Dat schrijft De Tijd.

De erfgenaam van het Vlaams Blok zet vanaf 1 december een grootscheepse campagne op om de nieuwe partijnaam in heel Vlaanderen bekend te maken. Er komen affiches op 40 en op 4 vierkante meter. In alle Vlaamse brievenbussen worden pamfletten met de nieuwe naam en het nieuwe logo gestoken. De kanalen die tijdens verkiezingscampagnes worden gebruikt, worden ook nu aangeboord om de nieuwe partijnaam te lanceren.

De kostprijs is vergelijkbaar met die van verkiezingscampagnes, met name 1 miljoen euro. Daarbij wordt nog eens 0,5 miljoen euro uitgetrokken om het partijapparaat aan te passen. Alles samen gaat het dus om 1,5 miljoen. 'Dat is haalbaar, zonder in het rood te gaan. We hebben reserves aangelegd', zegt propagandaleider Filip Dewinter (foto: belga) .

Op de partijraad van 11 september bleek dat het Blok eind dit jaar over een oorlogskas van 2,5 miljoen euro beschikt.

'De bedoeling is de nieuwe partijnaam zo snel mogelijk bekendheid te geven', zegt propagandaleider Dewinter. 'Daarbij geven we niet te veel boodschappen ineens. We houden het bij de eerste en ook de belangrijkste boodschap: het Vlaams Blok wordt puntje puntje puntje. Om geen begripsverwarring te creëren, spelen we de oude naam niet meer uit. Wel is er continuïteit, de partijkleuren blijven min of meer dezelfde. Wat het campagnebeeld wordt, is nog niet beslist.'

Volgens Filip Dewinter was het voordeel van het Vlaams Blok-proces dat er veel media-aandacht geweest is. 'De mensen begrijpen dat we als gevolg van externe omstandigheden van naam moeten veranderen, en dat is een voordeel.'

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud