Nieuwe Vlaamse regering beslist over Lange Wapper

De Vlaamse regering heeft zaterdag aangekondigd dat ze voorlopig doorgaat met de Antwerpse Oosterweelverbinding, inclusief het omstreden viaduct 'Lange Wapper'. De bouwvergunning daarvoor wordt aangevraagd. Maar het is de nieuwe Vlaamse regering die zal beslissen of ze die bouwvergunning aflevert.

(tijd) - De regering-Peeters wilde voor Pasen de lont uit het kruitvat halen in dit heikele dossier waarover binnen de regering onenigheid was gerezen. Zo had Open VLD-vicepremier Dirk Van Mechelen zich recent nogmaals resoluut uitgesproken over het tracé mèt Lange Wapper, terwijl de sp.a-ministers niet echt meer overtuigd waren over deze optie nadat een onafhankelijke studie een alternatief van de bewonersgroep stRaten-Generaal als beste (eigenlijk minst slechtste) naar voren had geschoven en de studie ook een vierde alternatief had voorgesteld.

Geen tijdverlies

'Om geen tijd te verliezen', geeft de Vlaamse regering het fiat aan de nv Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) om de bouwaanvraag in te dienen voor de Oosterweelverbinding, inclusief Lange Wapper, zo kondigde Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) aan na zaterdags topoverleg. Ter herinnering: dat tracé had de Vlaamse regering in 2005 al 'definitief' gekozen.

Maar tegelijkertijd geeft de regering aan de stad Antwerpen de kans om extra onderzoek te (laten) doen, ook naar alternatieven voor de Lange Wapper (zoals het vierde trace) en een referendum te houden èn belooft ze daarmee rekening te houden.

Openbaar onderzoek

Het is de nieuwe Vlaamse regering, die na de verkiezingen van 7 juni in het zadel komt, die -  allicht in het najaar - zal beslissen of ze de gevraagde bouwvergunning voor het BAM-tracé al dan niet zal afleveren. Die beslissing zal er dus komen na het openbaar onderzoek, inclusief het advies van de Antwerpenaren.

In principe zou de bouwvergunning ook voor bepaalde delen van het 10 kilometerlange Oosterweeltracé kunnen worden afgeleverd (bijvoorbeeld met uitzondering van de Lange Wapper). Op die manier zou de bouwvergunningsprocedure die nu wordt opgestart, geenszins tijdverlies zijn.

Gezichtsverlies

In het beste geval kunnen de werken aan de Oosterweelverbinding midden 2010 beginnen, zodat de verbinding die de Antwerpse kleine ring moet sluiten, begin 2015 klaar is.

Of de Lange Wapper dus echt gerealiseerd  wordt, is nog altijd niet duidelijk. Wel duidelijk is dat een compromis werd bereikt dat voor niemand gezichtsverlies zou betekenen in de laatste rechte lijn naar de verkiezingen.

Kennedytunnel

Zaterdag besliste de regering overigens ook nog de Liefkenshoektunnel beter bereikbaar te maken en de Kennedytunnel te ontlasten door het havenverkeer vanuit Gent reeds in Destelbergen af te leiden. De regering bevestigde ook dat er in de Kennedytunnel geen tol komt en dat trucks er verboden worden.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud