Oosterweelverbinding mag maximum 1,85 miljard euro kosten

De Vlaamse regering heeft een kaderovereenkomst bereikt met de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) die een budget vastlegt van maximaal 3,45 miljard euro voor de uitvoering de masterplanwerken voor de Scheldestad. De regering stelde voor de Oosterweelverbinding een maximum vast van 1,85 miljard, zonder de financieringskost.

Een maquette van de gecontesteerde Lange Wapper-dubbeldekbrug - foto belga

(belga) - Dat maakten de Vlaamse ministers Van Mechelen, Peeters en Van Brempt woensdag bekend op een personferentie.

Het Masterplan Antwerpen bestaat uit 16 grote infrastructuurwerken waaronder de Oosterweelverbinding die de Antwerpse ring in het noorden sluit met een nieuwe Scheldetunnel en een unieke dubbeldeksbrug, de zogenaamde Lange Wapper. De BAM zorgt voor de coördinatie en uitvoering van die werken.

De kaderovereenkomst tussen het Vlaams Gewest en BAM garandeert volgens Vlaams minister van Financiën en Begroting Dirk Van Mechelen een solide juridische en financiële onderbouw voor alle infrastructuurprojecten uit het masterplan. De overeenkomst moet BAM meer slagkracht geven. Zo krijgt de maatschappij 129 miljoen euro extra kapitaal, afkomstig van de verkoop van aandelen van de inversteringsmaatschappij GIMV. Daarnaast komt er een nieuwe structuur via een nog op te richten nv Lijn Invest, voor projecten rond openbaar vervoer.

De kaderovereenkomst bevat ook uitvoeringstijden en kostprijs van alle projecten. Daarvan starten er al een aantal dit jaar. Het gaat onder meer om de heraanleg van de Noorderlaanbrug, de spoorbrug over het Albertkanaal, de renovatie van de Van Cauwelaertsluis en de verlenging van de tram naar Boechout en Wijnegem.

De bouw van de Oosterweelverbinding en de Ringweg Noord zou BAM in twee fasen willen splitsen. De aanleg van de Lange Wapperbrug en bijhorende tunnel zou in het voorjaar van 2008 starten. Pas twee jaar na het einde van die vier jaar durende werken, zouden aanpassingen in het zuiden gebeuren met de aansluiting van de E17 op de ring ter hoogte van de Kennedytunnel.

Door in twee fases te werken zou de verkeershinder beperkt worden, maar krijgt de Vlaamse regering die op dat moment aan de macht is, via een constructie ook een minder zware financiële last te verwerken.

Intussen is de kostprijs van de nog uit te voeren werken opgelopen van 2,9 miljard euro in 2005 opgelopen tot 3,45 miljard in 2007. Redenen zijn onder meer de duurdere grondstoffen in de bouw, maar ook en vooral het feit dat de stad Antwerpen wilde dat de aan te leggen brug een duidelijke architecturale meerwaarde moest bieden. Daardoor moest een kwaliteitskamer worden opgericht die eerst haar werk heeft moeten doen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud