Advertentie

Regering verhoogt lasten op bedrijfswagens

(tijd) - Ondernemingen zullen voortaan op al hun bedrijfswagens een solidariteitsbijdrage voor de sociale zekerheid moeten betalen. Nu is die bijdrage alleen verschuldigd wanneer werknemers met hun bedrijfswagen uitsluitend naar en van het werk rijden of hem privé gebruiken. De federale regering rekent erop dat de maatregel 135 miljoen euro oplevert. Meer belastingen op tabak moeten nog eens 150 miljoen euro opbrengen, schrijft De Tijd.

De opmaak van de federale begroting blijkt een moeilijke opdracht. Voor volgend jaar moet immers 2,5 miljard belastingsgeld worden doorgeschoven naar de gewesten - een gevolg van het Lambermont-akkoord . Zowel de VLD als de sp.a liet zondag verstaan dat ze nog steeds aan een begroting in evenwicht werkt. 'Het enige cijfer dat telt, is de nul die er aan het einde moet zijn', zei de federale minister van Begroting, Johan Vande Lanotte (sp.a).

De nadruk lag zondag op de zoektocht naar besparingen in de primaire uitgaven, dat zijn de uitgaven zonder de rentelasten mee te rekenen. Naar verluidt snoeiden de ministers zaterdag al voor een half miljard euro uitgaven weg. Zondag waren ze op zoek naar nog eens ruim hetzelfde bedrag, liet Vande Lanotte verstaan. De voorbije dagen werd de mogelijkheid geopperd de beslissingen van de superministerraden van Gembloers, Oostende en Brussel gespreid over vier in plaats van drie jaar uit te voeren. Die mogelijkheid zou pas ter sprake komen als op andere manieren niet voldoende kan worden gesnoeid, heette het zondag.

Zaterdag zochten de ministers naar een oplossing voor het tekort in de sociale zekerheid. Zoals bekend moet de overheid voor 2005 een tekort tussen 800 en 850 miljoen euro aanzuiveren. Over deze oefening geraakten wel concrete beslissingen bekend. Twee maatregelen moeten extra geld opleveren: meer sociale bijdrages op bedrijfswagens en meer belastingen op tabak. Wie vandaag een bedrijfswagen uitsluitend gebruikt om van en naar het werk te rijden, of er ook privé mee rondrijdt, geniet volgens de fiscus een 'voordeel van alle aard.' Hij moet op dat voordeel niet alleen belastingen betalen, de werkgever betaalt ook een solidariteitsbijdrage van 33 procent aan de sociale zekerheid. In België rijden een half miljoen bedrijfswagens rond. Voor ongeveer 150.000 daarvan wordt de bijdrage betaald.

De regering wil dit systeem vervangen door een forfaitaire solidariteitsbijdrage op alle bedrijfswagens. De bijdrage zou bovendien niet op basis van het vermogen, maar op basis van de CO2-uitstoot van de auto worden berekend. De hervorming moet zo niet alleen budgettaire, maar ook voordelen voor het milieu opleveren.

Volgens de minister van Buitenlandse Zaken, Karel De Gucht (VLD), zal wie nu al de solidariteitsbijdrage betaalt in de toekomst minder betalen. Het systeem zal dus wel fors uitgebreid worden tot alle bedrijfswagens. De solidariteitsbijdrage levert de sociale zekerheid voor het ogenblik ongeveer 100 miljoen euro op. Door ze te veralgemenen en te hervormen moet dat 235 miljoen euro worden. De regering verhoogt ook de minimumprijs voor tabak, zodat roltabak duurder wordt en meer accijnzen opbrengt. Dat moet nog eens 150 miljoen euro voor de sociale zekerheid opbrengen.

Minister Demotte zei zondagmiddag dat de regering ook nog aan besparingsmaatregelen in de sociale zekerheid werkt. Hij zei niet over welke maatregelen het gaat.

BH/RS

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud