Transportfederaties waarschuwen voor vertraging

e transportfederaties SAV en Febetra wijzen erop dat ze verkeerstechnisch geen voorkeur hebben voor een brug-tunnel-oplossing of een volledige tunnel voor de Oosterweelverbinding die de Antwerpse ring moet sluiten.

(belga) - Ze waarschuwen wel dat een vertraging van de mobiliteitsprojecten rond Antwerpen "niet aanvaardbaar" is. Voorts pleiten SAV en Febetra voor een snelle, volwaardige verbinding tussen de E17 en de Liefkenshoektunnel, met minimaal twee keer twee rijstroken.

SAV, de Koninklijke Beroepsorganisatie Goederenvervoerders Vlaams gewest en Brussels hoofdstedelijk gewest, en FEBETRA, de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners, maakten donderdagmorgen hun standpunt bekend. Daarmee reageren ze op de bekendmaking een dag eerder van de studie door Arup-SUM, die uitwees dat een alternatief "vierde tracé" - met een tunnel van linkeroever tot de A12 in Ekeren - haalbaar is.

"De Vlaamse vervoerders en logistieke ondernemers vrezen dat deze nieuwe elementen bijkomende vertragingen zullen veroorzaken. Ze dringen dan ook aan dat de Vlaamse regering het nodige doet om elke verdere vertraging te vermijden", stellen SAV en Febetra. Ze benadrukken wel dat de variant die een volledig tunneltracé voorziet, ook geschikt moet zijn voor vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR vervoer) en dat er niet mag worden ingeboet op capaciteit.

Kennedytunnel

Febatra en SAV betreuren - net als Arup-Sum woensdag - dat de Kennedytunnel verboden wordt voor vrachtwagens na de opening van de nieuwe Oosterweelverbinding. Ze vragen dat de tunnel "op zijn minst toegankelijk blijft voor vrachtwagens in noodgevallen", maar pleiten ervoor de tunnel sowieso open te houden voor vrachtvervoer. "De Vlaamse vervoerders vinden het niet kunnen dat door het verbod aan de Kennedytunnel vrachtwagens massaal omwegen zullen moeten maken (bijvoorbeeld komend via E19 vanuit Mechelen met bestemming E17 richting Gent), en verplicht worden om gevoelig meer kosten te maken en meer CO2-uitstoot te veroorzaken."

Zonder een oplossing Liefkenshoek/E17 vrezen Febetra en SAV overigens dat de Oosterweelverbinding haar "steile ambities nooit kan waarmaken", omdat de bestaande bottlenecks dan niet worden weggewerkt. De transportfederaties verwijzen daarvoor naar vrachtverkeer met de noordelijke linkeroever als bestemming of oorsprong. 

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud