Twee bedrijven op drie vinden VDAB-kandidaten ongeschikt/onwillig

Bedrijven vinden dat de VDAB wel goed werkt, maar dat ze veel ongeschikte kandidaten stuurt. Dat blijkt vrijdag uit een enquête door werkgeversorganisatie Voka over de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling. "Een goed bedrijf, maar slechte grondstoffen", beaamt Philippe Muyters, gedelegeerd bestuurder van Voka (foto Belga).

(belga) Twee derde van de bedrijven maakt gebruik van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling voor het invullen van vacatures. Een derde van de bedrijven maakt amper of nooit een gebruik van de VDAB voor werving. In principe zou elk bedrijf beroep moeten doen op de arbeidsbemiddelingsdienst, want elke vacature moet gemeld worden aan de VDAB. Een derde van de bedrijven overtreedt dus die regel.

De VDAB -waar VOKA overigens in de raad van bestuur van zit- staat maar op de derde plaats qua wervingskanaal. Op één staat interimarbeid, gevolgd door het eigen netwerk. Opvallend is dat vooral grotere bedrijven (85 procentt) hiervoor beroep doen op de VDAB. Bij bedrijven met minder dan 20 werknemers is dat maar 54 procent.

Die vaststelling gaat in tegen de verwachtingen van de Vlaamse werkgeversorganisatie. Grote bedrijven, zo dacht men, zouden makkelijker een beroep doen op een sociaal secretariaat en kleinere zouden sneller aankloppen bij de VDAB. Voor hooggeschoolden of moeilijke vacatures, zegt 77 procent dat de VDAB hiervoor geen goede partner is. Van de bedrijven zegt 65 procent "zelden of nooit" geschikte kandidaten te krijgen doorgestuurd van de VDAB. Slechts een derde vindt dat geschikte kandidaten worden gestuurd.

De bedrijven hebben bedenkingen bij de kwaliteit van de VDAB-kandidaten, aldus Voka-adviseur Sonja Teughels. Muyters haalt enkel oorzaken aan: "Er wordt niet goed gescreend, de opleidingen lijken niet altijd tot gewenste resultaten te leiden en er is de werkonwilligheid". Vooral dit laatste is een zwaar probleem, luidt het bij Voka. De Voka-voorman haalt het voorbeeld aan van kandidaten die zich aandienen met een cv waaruit blijkt dat men goed Nederlands kan, terwijl dit n werkelijkheid gebrekkig blijkt. "Een bedrijfsleider vraagt zich dan af: wil die wel werken", dixit Muyters. Hij waarschuwt voor wantrouwen bij bedrijven over kandidaten doorgestuurd door de VDAB.

Overigens meldt maar 60 procent van de ondernemingen werkonwilligen bij de VDAB. Ze hebben hiervoor geen tijd, willen er de moeite niet voor doen, zien op tegen de administratie of willen geen last met de betrokkene of de vakbonden. Om aan informatie te raken over tewerkstellingsmaatregelen, subsidies, enz... wendt maar 35 procent zich tot de VDAB. Ook hier stappen kleine bedrijven veel minder naar de VDAB dan grote. Negentig pct van wie zich wendt tot de VDAB voor informatie, is tevreden over de dienstverlening. Al bij al vindt Voka dat de VDAB goed bezig is -"zeker in vergelijking met Forem of de BGDA"- , maar dat de sollicitanten zelf vaak te wensen over laten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect