Vlaamse regering: prive moet helft intunneling Krijgsbaan financieren

(belga) - Intunneling van de Krijgsbaan naast de luchthaven van Deurne kan, maar de privesector moet instaan voor minstens de helft van de financiering. Dat heeft de Vlaamse regering vrijdag beslist.

De Vlaamse regering heeft vrijdag de bal in het kamp van de privesector gelegd wat de intunneling van de Krijgsbaan naast de luchthaven van Deurne betreft. Conform een eerdere beslissing bevestigde ze dat de intunneling kan. Maar de privesector, die al jaren aandringt op de intunneling, zal er een substantieel deel van moeten betalen, zo zei minister-president Patrick Dewael op een persconferentie.

De minister-president verwees naar een rapport van Ernst and Young, dat tot het besluit kwam dat een intunneling van de Krijgsbaan nodig is om de rendabiliteit van de luchthaven van Deurne te verhogen. Zoals bekend leidt de intunneling tot een maximaal gebruik van de start- en landingsbaan in Deurne.

Voor de financiering kiest de Vlaamse regering voor een PPS-formule (publiek-private samenwerking). Dewael raamde de kost voor de intunneling op zo'n 20 miljoen euro. Daarvan zal de privesector minstens de helft moeten betalen. Als dat gebeurt, zal de Vlaamse regering haar verantwoordelijkheid opnemen. Het regeerakkoord gaat trouwens uit van het behoud van een zakenluchthaven in Antwerpen, aldus Dewael.

Binnen de zes maanden verwacht de regering een rapport van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV), die gemandateerd werd om contacten te leggen met het Antwerpse bedrijfsleven, aldus minister van Financien Dirk van Mechelen.

Een andere belangrijke beslissing die vrijdag werd genomen, betreft het management van de regionale luchthavens van Deurne en Oostende. De Vlaamse regering zegde eind mei de managerscontracten voor beide luchthavens met respectievelijk Ernst and Young TPM en Biac op.

Beide luchthavens worden een Dienst afzonderlijk beheer (DAB) binnen de Vlaamse overheid, onder leiding van een directeur. Minister van Mobiliteit Steve Stevaert benadrukte dat de investerings- en exploitatie-enveloppe van beide luchthavens gedurende de volgende vijf jaar behouden blijft.

De intunneling van de Krijgsbaan zal buiten de enveloppe voor Deurne worden gefinancierd. Wat Oostende betreft zei Stevaert dat de nachtvluchten er "waarschijnlijk" kunnen afgeschaft worden. Oostende heeft ook geen nood aan een "puntpiste", aldus Stevaert.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud