'Europese automobielsector haalt beloofde CO2-normen niet'

(belga) - Het voorbije jaar is de uitstoot van nieuw verkochte personenwagens in België met 1,5 procent naar beneden gegaan. Dat blijkt uit een analyse in opdracht van de Europese mobiliteitsorganisatie Transport & Environment.

Volgens de Bond Beter Leefmilieu (BBL), die voor Vlaanderen zetelt in de mobiliteitsorganisatie, is dat veel te weinig. BBL pleit voor bindende normen voor de Europese autosector.

Nieuwe personenwagens op de Belgische markt stoten gemiddeld 152,5 g CO2 uit per kilometer, zo blijkt uit het onderzoek dat werd uitgevoerd door het studiebureau RL Polk Marketing Systems uit Duitsland. Tegen 2008 mag dat volgens de Europese Commissie maar 140 g per kilometer zijn en tegen 2012 120 gram per kilometer. 'Wil de sector haar engagement waar maken, dan moet er vanaf nu 4,3 procent bespaard worden per jaar', zegt Bram Claeys van BBL. 'Niets wijst erop dat dit staat te gebeuren.'

De normen van de Europese Commissie zijn 'onder druk van de automobielsector' nooit in een wet verankerd. Wel werd een vrijwillige overeenkomst gesloten tussen beide partijen. BBL vraagt nu dat de Belgische regering op Europees niveau aandringt op bindende CO2-normen voor auto's. 'Op de lentetop in Oostende in maart 2004, heeft ze dit beloofd. het is nu tijd om die belofte in daden om te zetten', aldus nog Claeys.

Een tiental actievoerders van Bond Beter Leefmilieu zal daarom woensdagnamiddag naar de kabinetten van minister van Leefmilieu Bruno Tobback en van premier Guy Verhofstadt trekken. Een delegatie van hen zou ook telkens worden ontvangen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud