Advertentie

Foutieve meetinstrumenten mogelijke oorzaak van crash Franse Airbus

©VIA BLOOMBERG NEWS

Een week na het neerstorten van een Airbus van Air France in de Atlantische Oceaan worden er steeds meer lichamen en brokstukken teruggevonden. Tot nu toe werden alvast de levenloze lichamen van 19 van de 228 passagiers uit het water gehaald. Bovendien werden honderden brokstukken gevonden. De crash is mogelijk te wijten aan foutieve meetinstrumenten. De exacte locatie van het wrak is nog altijd niet bekend.

(belga) - Een duikboot van de Franse marine zal woensdag de crashsite, op ongeveer 1.200 kilometer voor Brazilië, bereiken. De gevoelige meetinstrumenten van de duikboot kunnen hopelijk het signaal van de zwarte doos bepalen.

De oorzaak voor het neerstorten van de Airbus is mogelijk een foutieve snelheidsmeter. Voor het ongeluk hadden drie meetinstrumenten een waarde aangegeven die 50 kilometer per uur afweek van de daadwerkelijke waarde. Airbus vond het in 2007 al raadzaam om de instrumenten te laten verwisselen. Volgens Air France geldt die aanbeveling echter voor een ander vliegtuigtype.

De Airbus-vliegtuigen van Lufthansa en Air Berlin zijn naar eigen zeggen uitgerust met betrouwbare  snelheidsmeters. De instrumenten van de vliegtuigen zijn namelijk afkomstig van een andere producent dan die van de verongelukte Airbus van Air France, aldus een woordvoerster van Air Berlin. Een woordvoerder van Airbus verklaarde eerder dat "het verlies van een betrouwbare snelheidsmeter" niet erg uitzonderlijk is. Het kan voorkomen, zo luidt het bij Airbus. "De piloten zijn getraind voor zulke situaties".

Een tiental vliegtuigen en meerdere schepen doorzoeken het hele rampgebied. De geborgen lijken worden overgedragen aan het Franse fregat Ventôse en het Braziliaanse fregat Constituição. De lichamen worden daarna op het eiland Fernando de Noronha, op ongeveer 350 kilometer van het vasteland, verder onderzocht. De slachtoffers worden aansluitend met transportvliegtuigen overgebracht naar Recife om daar te worden geïdentificeerd.

Tijdens de laatste minuten van de vlucht heeft het vliegtuig 24 foutmeldingen doorgestuurd. De meetinstrumenten gaven in elk geval tegenstrijdige snelheidsgegevens aan. Op het einde vlogen de piloten waarschijnlijk "blind" door de turbulentie en hadden ze geen mogelijkheid meer om hoogte, snelheid en richting te bepalen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud