Nieuw remsysteem voor nieuwe Toyota's

Foto Reuters ©REUTERS

De Japanse autobouwer Toyota gaat alle toekomstige modellen voorzien van een systeem dat remmen voorrang geeft op gas geven. Intussen dreigt de constructeur miljarden dollar aan schadevergoeding te moeten betalen.

(tijd) - Toyota Motor maakte woensdag bekend dat alle nieuwe modellen worden uitgerust met een 'brake-override system'. Dergelijk veiligheidssysteem sluit de motoraandrijving af wanneer gaspedaal en rempedaal tegelijk worden ingedrukt.

Akio Toyoda, de voorzitter van de Japanse groep, sprak woensdag voor een tweede keer de pers toe. Toyota is in een erg slecht daglicht komen te staan nadat zich verscheidene ongevallen voordeden te wijten aan vloermatten en een ontbetrouwbaar gaspedaal. De autobouwer heeft zowat 8 miljoen wagens teruggeroepen om het gaspedaalprobleem op te lossen. Korte tijd daarna bleek dat de remmen op het jongste Prius-model soms met vertraging reageerden.

Toyoda kondigde woensdag aan dat voor elke grote geografische regio een speciale kwaliteitsdirecteur (chief quality officer) zal worden benoemd, die deel zal uitmaken van het nieuwe 'Special Committee for Global Quality'.

Voorts zal niet Toyoda zelf op de hoorzittingen van het Amerikaans Congres komen getuigen, maar wel Yoshimi Inaba, de topman voor Noord-Amerika van de groep. Inaba is volgens Toyoda de logische keuze en het best geplaatst om te getuigen.

Echte vraag

De topman gaf in zijn toespraak ook toe dat Toyota misschien te snel is gegroeid en de zorgvuldige opleiding van medewerkers wat heeft verwaarloosd. 'De basisregel van het productiesysteem van Toyota is dat er alleen zoveel wagens worden gebouwd als er vraag voor is, en wijzelf hebben die regel doorbroken', gaf Toyoda toe.

Een deel van de snelle expansie in het voorbije decennium was volgens Toyoda mogelijk kunstmatig, want een gevolg van verkoopfinanciering, en dus niet gebaseerd op 'echte vraag'. 

Massaproces

Intussen hangt Toyota in de VS een massaproces boven het hoofd. Tim Howard, een hoogleraar van de Universiteit van Boston, coördineert de gerechtelijke acties tegen Toyota. Hij raamt dat de claims kunnen uitstijgen boven de 3,6 miljard dollar, gebaseerd op een gemiddeld verlies per wagen van 600 dollar. Op 25 maart beslist een rechtbank in San Diego waar een massaproces kan worden behandeld.

 

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud