Plaatselijke dagbladpers VS hard getroffen

In het bijzonder wat betreft de plaatselijke dagbladen is de Amerikaanse pers hevig getroffen door de crisis in de reclamesector, met dalende inkomsten uit publiciteit die tot 11 procent kunnen oplopen, zo blijkt uit een balans die door het Nielsen-instituut is opgemaakt.

(belga) - De zondagsbijlagen van plaatselijke kranten zijn met een daling van 11 procent het meest getroffen, gevolgd door de lokale pers (10,2 procent), nationale dagbladen (9,6) en nationale magazines (7,6).

Plaatselijke magazines hebben met een daling van 3,7 procent wat minder geleden, maar de terugloop ligt boven de door Nielsen becijferde gemiddelde daling van 2,6 procent. Met een vermindering van 1,9 procent hebben nationale zondagsbijlagen de schade beperkt.

Met een stijging van 7,8 procent heeft kabeltelevisie de dans ontsprongen, dankzij grote belangstelling voor nieuwszenders in het kader van de presidentsverkiezingen en sportzenders tijdens de Olympische Spelen.

De drie grote autobouwers blijven ondanks de teruglopende autoverkoop tot de grootste reclamemakers in de pers behoren, met op kop Chrysler (1 miljard dollar). Dé grootste adverteerder met 2,8 miljard dollar is Procter and Gamble.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud