Prijzen Bordeaux-wijnen rijzen de pan uit

De primeurverkoop van Bordeaux-wijnen heeft astronomische prijzen opgeleverd. Gemiddeld was er sprake van een stijging met 82 procent tegenover 2004. Elk jaar verkopen de Bordelese wijnhuizen een deel van hun productie 'en primeur'. Dat gebeurt enkele maanden na de oogst, wanneer de wijn nog in vaten rust.

(tijd) Tot voor kort konden tijdens zo'n campagne prima koopjes gedaan worden. Maar voor het wijnjaar 2005 gaat dat nauwelijks op. Omdat de wereldwijde vraag onder impuls van Rusland en China stijgt en vorig jaar een uitzonderlijk goed wijnjaar was, hebben de grote wijnhuizen hun prijzen van bij de start erg hoog gezet.

De belangrijkste reden voor de hoge prijzen is de uitzonderlijke oogst van 2005. Nog voor de druiven geperst werden, was er al sprake van een ware hype. Droog en zonnig weer leverden volgens kenners een van de beste oogsten van de voorbije jaren. 'Uniek en zo goed als ongeëvenaard', klonk het in de woorden van Robert Parker, de meest gerenommeerde wijngoeroe ter wereld.

Maar afgezien van de kwaliteit spelen ook andere factoren bij de forse prijsstijgingen. Allereerst zijn de rendementen wettelijk beperkt (in veel streken vastgelegd op maximaal 49 hectoliter per hectare) waardoor de oogst schaarser is. En wat minder voor handen is, wordt automatisch duurder.

Daarnaast steken specialisten een beschuldigende vinger op naar de kasteeleigenaars. Die bieden in vergelijking met eerdere jaren veel kleinere percentages van de oogst in voorverkoop aan. Soms gaat het maar om een tiende, terwijl dat vroeger soms opliep tot drie vierde. Ze brengen de wijn slechts met mondjesmate op de markt omdat ze erop rekenen dat de prijzen de komende tijd nog zullen stijgen.

In het verleden liepen ze vaak heel wat van die winsten mis omdat ze terecht kwamen in de zakken van de tussenhandelaars. Paul Pontaillier, de algemeen directeur van de bekende Château Margaux, bevestigt: 'De markt bepaalt de prijs', zegt hij. 'Als wij onze wijn goedkoper op de markt brengen, wordt ze later veel duurder verkocht in handelscentra als Londen. De keuze ligt dus voor de hand.'

SDS

(foto belga)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud