Sarkozy werft in Marokko voor Unie van de Middellandse Zee

Na de ondertekening van een aantal contracten ter waarde van drie miljard euro stond dinsdag de oprichting van een Unie van de Middellandse Zee centraal in het bezoek van de Franse president Nicolas Sarkozy aan Marokko.

Sarkozy bij zijn aankomst aan het Marokkaans parlement in Rabat

(belga) - Volgens de Parijse editie van de International Herald Tribune stelt Sarkozy concreet de oprichting van een investeringsbank voor de Middellandse Zee en een kernenergieagentschap voor.

Bovendien wil Sarko een milieuagentschap voor de Middellandse Zee, een studentenuitwisselingsprogramma naar het Erasmus-voorbeeld van de EU en een "gemeenschappelijke audiovisuele ruimte" creëren. Dat zou op de Middellandse-Zeetop in juni 2008 in Frankrijk geconcretiseerd moeten worden, schrijft het blad onder aanhaling van een vertrouwelijk Frans document.

Sarkozy heeft zijn tekstschrijver Henri Guaino met het project belast. Noord-Afrika is een belangrijke olie- en gasleverancier met een enorm economisch potentieel, een transitroute voor illegale vluchtelingen, en wordt door Parijs beschouwd als een bolwerk van gevaarlijk moslimextremisme. De Parijse krant Libération schreef dat Sarkozy met de Unie van de Middellandse Zee ook de verschuiving van de EU naar het Oosten in evenwicht wil brengen.

Ter afsluiting van het eerste staatsbezoek van Sarkozy hebben beide partijen maandag economische akkoorden voor een waarde van drie miljard euro onderschreven. Het Franse nucleaire concern Areva sloot met de mijnbouwonderneming Office Cherifien des Phosphates een akkoord over de exploitatie van uraniumaders. Bijkomende kernenergieverdragen tot de levering van een kernreactor zullen volgen.

Alstom en de Franse spoorwegmaatschappij SNCF hebben een voorakkoord getekend over de bouw van een TGV-spoorlijn Tanger-Casablanca. Op het 200 kilometer lange traject Tanger-Kénitra zullen vanaf 2013 treinen tegen een snelheid van 320 kilometer per uur rijden. Tegen 2035 worden 1.500 kilometer lange trajecten op de Atlantische as Tanger-Marrakech-Agadir en de Magreb as Rabat-Fes-Oujda nagestreefd.

Als zware tegenvaller voor Frankrijk wordt in Parijs het verlies van de als zo goed als vasstaande opdracht voor de levering van gevechtsvliegtuigen van het type Rafale ingeschat. Koning Mohammed VI heeft voor het Amerikaanse model F-16 gekozen. In de plaats daarvan kocht Marokko een multifunctioneel fregat van het type FREMM voor bijna 500 miljoen euro en een grensbewakingssysteem, en ondertekende een verdrag voor de modernisering van helikopters en legervoertuigen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud