Dodental cruiseramp loopt op tot zes

(foto Antonello Nusca/Polaris)

Reddingswerkers hebben deze ochtend het lichaam gevonden van een man aan boord van de Costa Concordia, het cruiseschip dat vrijdagavond zonk in de Tyrreense Zee voor de Toscaanse kust. De balans van het scheepvaartongeval komt daarmee op zes.

Het slachtoffer bevond zich op de tweede brug, in het deel van het schip dat nog boven water uitsteekt. De man droeg een reddingsvest, bericht het Italiaanse persagentschap Ansa.

Reddingswerkerszoeken nog naar een vijftiental vermisten. Er waren 4.229 mensen aan boord van wie ruim 1.000 bemanningsleden.

De vraag hoe het reuzecruiseschip bij rustig weer en op een gekende route op de klippen is gelopen is nog altijd niet opgelost. De kapitein werd in elk geval aangehouden omdat hij het schip al verlaten had lang voor de laatste passagiers geëvacueerd werden. Hij zou de Costa Concordia ook roekeloos bestuurd hebben door veel te dicht bij de kust te komen.

Het was blijkbaar de gewoonte van veel kapiteins om dicht bij het mooie Toscaanse eilandje Giglio te varen, zo zegt Giorgio Fanculli, de enige journalist vanhet eiland, 'maar dit schip kwam te dicht, veel dichter dan gebruikelijk'. De kapitein beweert dat de rots die het schip kelderde niet op de navigatiekaarten stond, maar dat wordt door experts erg onwaarschijnlijk geacht.

Het schip was rond 19u vrijdagavond vertrokken in Cittavecchia nabij Rome in de richting van het noordelijk gelegen Savona. Daarna zou het verder naar de Franse en Spaanse kusten varen. Omstreeks half tien scheurde een deel van de romp open toen het vaartuig tegen de rots botste en kort daarop viel de elektriciteit uit.

Omstreeks kwart na tien kwamen de reddingsoperaties al op gang maar het duurde tot zes uur zaterdagochtend voor de laatste passagiers van de Costa Concordia werden geëvacueerd. De kapitein was toen al meer dan zes uur aan wal.  De zoektocht naar overlevenden gaat nog steeds door, vijf lijken zijn intussen geborgen, een 20-tal personen is nog vermist.

Belgen

Van de zes Belgische toeristen aan boord, raakte niemand gewond. Er was ook een Belgische hostess aan boord, zij keerde zondag al terug uit Italië, ze bleef ook ongedeerd. Het was haar eerste opdracht aan boord van een cruiseschip. De meeste passagiers hadden de Italiaanse nationaliteit, maar in totaal vervoerde het schip tientallen nationaliteiten waaronder een Koreaans koppel dat op huwelijksreis was en pas na 24 uur werd gered.

Passagiers zegden in verschillende interviews dat er aan boord paniek uitbrak. De reddingsplannen werden veel te laat ingeleid en verliepen chaotisch. Velen sprongen in het koude water om het eiland al zwemmend te bereiken. Reddingsploegen berichtten dat ze tot 150 mensen uit zee hebben gevist en aan land hebben gebracht.

Een belangrijke zorg is nu de bijna 2.400 ton brandstof die zich nog aan boord bevindt. Om milieuvervuiling te voorkomen moet die zo snel mogelijk uit het schip worden gehaald. Deze opdracht is alvast toevertrouwd aan het Nederlandse bergingsbedrijf Smit, een dochter van Boskalis, en een lokale partner. Smit is ook in onderhandeling over de berging van het schip zelf, maar dat heeft nog geen prioriteit.

Costa Crociere

De Italiaanse rederij Costa is een dochter van het Amerikaanse Carnival, 's werelds grootste cruisegroep. In Europa is Costa marktleider met bijna drie miljoen passagiers per jaar en een vloot van 16 cruiseschepen. De Costa Concordia was een pronkstuk van de groep met 17 bruggen, 4 zwembaden, 3.800 bedden en plaats voor 1.100 bemanningsleden.

De cruisesector is de voorbije tien jaar explosief gegroeid. Alleen Costa zag zijn omzet sinds 2000 groeien van ruim een half miljard naar bijna 3 miljard euro. Ook in ons land is Costa de grootste cruisegroep, gevolgd door het Italiaans-Zwitserse MSC. Cruises zijn ook een massaproduct geworden nadat de schepen steeds groter werden en de tarieven goedkoper.

Vorig jaar bestelde Costa zijn nieuwe zeereus die net geen 5.000 passagiers kan vervoeren. Het schip kost 550 miljoen euro en wordt in 2014 te water gelaten bij de Italiaanse werf Fincantieri. Die werf kondigde onlangs nochtans honderden ontslagen aan. De cruisesector is één  van de weinige scheepssector waar de Europese werven nog een toonaangevende rol spelen.

Maar een ramp zoals deze is uiteraard slechte publiciteit voor een sector die vooral in de Verenigde Staten het voorbije jaar toch de gevolgen van de crisis begon te voelen. En ondanks de sterke groei in Europa maken Amerikanen nog altijd het gros uit van de cruisepassagiers. Ook marktleider Carnival had daar last van. De verwachting is dat het aandeel vandaag in de klappen zal delen.

Gevaar

Waarnemers stellen zich vragen bij de tendens om almaar grotere schepen te bouwen, schepen die bovendien een bemanning met allerlei nationaliteiten telt. 'Dat zorgt voor babelse spraakverwarring bij noodtoestanden', zegt Jacques Loiseau, voorzitter van de Franse beroepsfederatie van kapiteins (AFCN). Een dergelijk massa mensen op korte tijd in veiligheid brengen is ook niet evident, zo zei hij.

Al bij al valt de menselijke balans nog mee. De grootste ramp met een passagiersschip in Europa vond plaats in de Oostzee nabij Finland in 1994 toen 852 omkwamen, het ging om een veerboot. De aanvaring tussen de Dona Paz en een olietanker nabij de Filippijnen (1987) eiste de zwaarste tol ooit in vredestijd met 4.341 doden.

Enkele maanden voor het einde van de Tweede Wereldoorlog verdronken 9.300 Duitse burgers, militairen en nazi's toen ze met de Wilhelm Gustloff uit Oost-Pruisen probeerden te vluchten en het schip door Russische torpedo's werd geraakt. De meeste beruchte scheepsramp blijft uiteraard die van de Titanic die in 1912 op een ijsschots liep. Daarbij gingen 1.523 mensenlevens verloren.

Volgens de federatie European Cruise Council (ECC) hebben cruiseschepen de voorbije twee decennia meer dan 90 miljoen passagiers vervoerd en daarbij het beste veiligheidsresultaat in de toeristische sector afgesloten. In 2010 waren er volgens ECC-cijfers in Europa 198 cruiseschepen met capaciteiten van 100 tot 3.600 passagiers.

Rederij Costa Crociere laat weten dat ze een gratis nummer heeft waar familieleden van de opvarenden terecht kunnen voor meer informatie: 0039/848.50.50.50.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect