Drie keer meer sterren in de kosmos dan gedacht

Foto AFP ©AFP

Astronomen rond de Nederlander Pieter van Dokkum van de Yale-Universiteit hebben ontdekt dat er in het universum drie keer meer sterren zijn dan tot nu toe aangenomen, zo hebben zij bericht in het jongste nummer van het vakblad Nature. Daardoor zijn er wellicht ook meer planeten buiten ons zonnestelsel die rond een ster draaien.

De wetenschappers bestudeerden met de Keck-telescoop op Hawaï het spectrum van het licht van acht elliptische sterrenrijke sterrenstelsels op 50 tot 300 miljoen lichtjaar van ons. Ze bleken doorspekt met rode dwergsterren die, met slechts 10 tot 20 procent de massa van onze Zon, de kleinste en minst lichtgevende sterren zijn die ooit zijn waargenomen. Tot nu toe waren ze daarom alleen maar gezien in onze Melkweg en enkele naburige sterrenstelsels.

Van Dokkum stelde aldus vast dat er in de elliptische sterrenstelsels twintig keer zoveel rode dwergsterren zijn dan in onze Melkweg die een spiraalvormig stelsel is. Er zijn aldus in het heelal veel meer rode dwergsterren dan gedacht. Zij kunnen zelfs tot 80 procent van de sterren uitmaken. Mogelijk cirkelen er zelfs miljarden 'Aardes' rond die rode dwergsterren, aldus de Nederlandse astronoom.

De meeste ontdekte rode dwergsterren zijn meer dan tien miljard jaar oud, zodat mogelijk complex leven voldoende tijd heeft gehad om zich te ontwikkelen. Of het er is, is niet geweten.

Anderzijds is het ook goed mogelijk dat een flink deel van de donkere materie, de mysterieuze substantie in de kosmos die wel aantrekkingskracht uitoefent, gewoon uit rode dwergsterren bestaat.