De nieuwe webiconen verdienen miljoenen

©Pewdiepie

PewDiePie, Jen Selter of Jerome Jarre: hun naam doet waarschijnlijk geen belletje rinkelen, maar deze jonge sterren hebben meer fans dan Rihanna of Beyoncé. En ze verdienen miljoenen op het internet. Voor deze nieuwe webcelebs rinkelt de kassa bij elke click.

Zonder hun kamer te verlaten hebben de nieuwe interneticonen een enorme fan­basis opgebouwd. Gewoon door kiekjes van hun leven te schieten en zichzelf te zijn. Hun filmpjes op YouTube en Vine en hun foto’s op Instagram worden duizenden keren bekeken, geshared en geliket. En die internetroem is big business. Hoe meer clicks, likes of shares: hoe meer dollars. Bij YouTube loopt die inkomstenstroom via het partnerprogramma dat het videonetwerk zelf heeft opgezet en waarvoor je wordt toegelaten als je veel (lees: duizenden) mensen naar je filmpjes lokt. Het programma koppelt adverteerders aan de juiste YouTubers en strijkt de hoofdmoot van de inkomsten op. De YouTube-sterren zelf krijgen gemiddeld 7 euro per duizend views. 

Bij Vine, de amper één jaar oude videoapp van de microblogsite Twitter, heeft GrapeStory zich opgeworpen als reclamekoppelaar. Met meer dan 40 miljoen gebruikers is Vine, waar je filmpjes van maximaal zes seconden post, een van de snelst groeiende sociale netwerken. GrapeStory vertegenwoordigt de top 20 van de Vine-sterren en sloot onder meer deals met grote bedrijven als Virgin Mobile en technologie- en elektronica­multinational General Electric. Die laatste betaalde Viner Marcus Johns, goed voor 5 miljoen volgers, om mee te gaan aan boord van een nulzwaartekrachtvlucht. Hij moest er alleen een zes seconden durend filmpje van maken. 

Jongens, geen meisjes

Een Instagramfoto van een skateboarder met schoenen van Nike, New York op de achtergrond. Hashtag Nike. Hashtag fashion. U snapt het wel: een Instagrammer met 1 miljoen volgers die deze foto post, levert Nike zonder veel moeite of geld een gigantisch publiek op. Veel You­Tube- en Instagramsterren krijgen dan ook niet alleen een massa gratis spullen opgestuurd, sommigen worden gewoonweg betaald. Fitness-sensatie Jen Selter (3,4 miljoen volgers) draagt niet toevallig om de vijf foto’s schoenen of een sportbroek van Nike. En het  in beeld komende Cir­rus-fit­ness­matje is evenmin toeval. 

Selter werd zodanig overstelpt  met productplacementaanvragen dat ze een deal sloot met The Legacy Agency, een agentschap dat voortaan als haar persoonlijke manager en deal­ma­ker op­treedt. Gleam­Futures, een be­drijf uit het Verenigd Ko­ninkrijk, speelt manager voor de YouTube-sterren Pixiwoo (de make-upartiesten Saman­tha en Ni­cola Chap­man). Gleam­Futures onderhandelt ook voor de jonge Mar­cus Butler met de grote merken van deze wereld. De reden? Butler is razend populair omdat hij vanuit zijn kamer uitleg geeft over hoe jongens en meisjes fundamenteel van elkaar verschillen. 

De vrouw van 1 miljard clicks

Wie? Jenna Marbles (28), de koningin van YouTube. Bekend van? Lessen in dronken make-up aanbrengen en andere gein. Incasseert? Meer dan ze nodig heeft. Geschat op 25.000 euro per maand. Volgers? Meer dan 13 miljoen.

‘Als je zoals ik lelijk bent geboren, vrees niet. Je kunt heel wat doen om er goed uit te zien.’ Zo begint Jenna Marbles - in het echte leven Jenna Mourey - een van haar populairste video’s. On­gewassen en zonder make-up spreekt ze de camera toe, met op de achtergrond alleen een witte muur, de camera statisch, terwijl ze zich overdadig maquilleert. Die amper drie minuten durende video, getiteld ‘Hoe mensen wijs te maken dat je knap bent’ werd meer dan 57 miljoen keer bekeken. Ze steekt er de draak met de typische ‘tutorials’ waar meisjes met perfecte huid je voordoen hoe je best make-up aanbrengt. Haar sarcastisch devies: zorg dat je er gewoon helemaal niet meer zoals jezelf uitziet. ‘Maak van jezelf een menselijke optische illusie.’

Moureys eigenzinnige mix van satire op vrouwennormen en -stereotypen en laag-bij-de-grondse humor (ze toont hoe je dronken make-up aanbrengt, steekt haar chihuahua in haar bloes en imiteert sterren als Justin Bieber) spreekt een gigantisch publiek aan. Marbles heeft meer dan 13 miljoen volgers, vaak jonge vrouwen. Het maakt van haar de meest gevolgde vrouw op YouTube.

Some guys have all the fun 

Wie? YouTube-koning Felix Kjellberg (24) ofwel PewDiePie. Bekend van? Absurde videogamecommentaren en lichtblauwe ogen. Incasseert? Serieus. Zijn inkomen wordt op 300.000 euro per maand geschat. Volgers? Meer dan 26,5 miljoen.

‘Als PewDiePie het toptalent is van YouTube, dan is onze maatschappij verdoemd’, schreef het Amerikaanse entertainmentblad Variety een halfjaar geleden. Toen had PewDiePie - pseudoniem van Felix Kjellberg - nog ‘maar’ 12,6 miljoen volgers. Intussen telt zijn legertje YouTube-fans -‘Bro’s’ genoemd- meer dan 26,5 miljoen leden. Hij is de onbetwiste nummer één van YouTube met zijn  Let’s Play-filmpjes, waarin de 24-jarige Zweed videospelletjes becommentarieert. Kjellberg filmt zichzelf in zijn woon­kamer terwijl hij allerhande horror- en actiespelletjes speelt, lacht, vloekt en tegen de kijkers praat alsof hij met zijn beste vriend aan het gamen is. 

Wat hem zo populair maakt bij zowel hardcoregamers als jonge meisjes? Behalve zijn blauwe ogen scoren vooral zijn absurde commentaren, zijn meisjesachtig gegil als hij bang is en het feit dat hij ongegeneerd een spel als Techno Kitten (met een vliegende kat in de hoofdrol) durft te testen. 

De Göteborger liet zijn studies industriële economie voor wat ze waren en maakte een fulltimebaan van zijn YouTube-filmpjes. Kjellberg tekende in op het YouTube-partnerprogramma, zodat hij ook zelf verdient aan de reclames die YouTube bij zijn filmpjes plaatst. Naar schatting incasseert hij 300.000 euro per maand via advertenties, een eigen T-shirtlijn en deals met gameontwikkelaars. Met meer volgers dan Beyoncé en Rihanna staan die gameontwikkelaars voor hem in de rij: als Kjellberg een spel becommenta­rieert, schie­ten de verkoopcijfers geheid de lucht in. Zijn fortuin zou naar verluidt de kaap van 5 miljoen euro zijn gepasseerd.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie