Ja, maar

‘Er zijn alleen maar winnaars’, zei Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) gisteren bij de voorstelling van het Antwerpse Masterplan 2020, een bijgeschaafd pakket maatregelen om de mobiliteit in en rond de Scheldestad eindelijk te verbeteren. Niet alleen de Antwerpenaren winnen bij dit plan van 5 miljard euro, ‘maar alle Vlamingen’. ‘Want iedereen heeft baat bij de dynamiek van Antwerpen en zijn haven’, klonk het.

(tijd) - Natuurlijk sakkert iedereen van ons wel eens in de zoveelste file op de Antwerpse ring en natuurlijk applaudiseren we voor oplossingen die die verkeersellende verhelpen. Als het maar robuuste, sluitende oplossingen zijn.

En dat is het Masterplan 2020 nog lang niet. De essentie van het akkoord laat twijfels bestaan: het wordt de tunnel, tenzij de bouw ervan langer duurt en duurder is dan de brug en niet voldoet aan de Europese veiligheidseisen. Dan wordt het toch de Lange Wapper.

‘Daar is geen politieke discussie meer over’, maakte Peeters zich sterk. Maar dat lijkt moeilijk te geloven. Peeters, maar zeker burgemeester Patrick Janssens, deden er alles aan om te benadrukken dat er eigenlijk geen twijfel over is dat de tunnel ‘plan A’ is. Maar waarom dan nog die ‘ja, maar’-beslissing?

Ook de financiële, procedurele en juridische pijlers van het akkoord lijken, voorlopig nog, op drijfzand gebouwd. Wie zal dat allemaal betalen? Gaat de Vlaamse regering nu ineens wel financiers vinden? Zal het bouwconsortium Noriant zomaar braafjes meewerken aan een tunnel in de plaats van aan dat architecturaal visitekaartje, genaamd ‘De Lange Wapper’? Zullen bouwconsortia die uit de boot vielen voor de bouw van de ‘werf van de eeuw’ omdat ze - godbetert - een tunnel hadden durven voor te stellen, nu niet uit zijn op juridische revanche?

Hoe lang zullen de procedures voor de aanvraag van een nieuwe bouwvergunning nu duren? En zullen ze niet met enthousiasme aangevochten worden door weer andere actiecomités? We mogen hopen dat de Vlaamse regering ook aan die vragen heeft gedacht en er een antwoord op zal vinden. Anders zullen er weinig winnaars zijn in dit 15 jaar aanslepende dossier.

Peeters en co hebben de voorbije weken bewezen dat ze niet willen ‘crashen’ op dit dossier. Ze zeggen ‘en bloc’ een oplossing te willen voor de Antwerpse verkeersknoop. De Vlaamse regering zal echter nog flink uit haar pijp mogen komen om te bewijzen dat het 39 pagina’s dikke Antwerpse Masterplan 2020 geen holle opsomming is van - dikwijls al jaren oude - mobiliteitsingrepen. En ze zal nog werk hebben om andere provincies ervan te overtuigen dat ze niet ‘vergeten’ worden, al ontkende Peeters dat dat het geval is.

Het eerste Masterplan is twaalf jaar oud en is slechts deels uitgevoerd. Het vervolg mag niet hetzelfde lot beschoren zijn. Hopelijk willen de Vlaamse ministers van Peeters II niet de geschiedenisboeken ingaan als diegenen die in maart 2010 de verkeerde beslissing namen.

Katrien Verstraete
Redactrice Politiek & Economie

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect