Advertentie

Antwerpse haven verwacht trafiekdaling in 2009

Foto Belga ©BELGA

De trafiek in de Antwerpse haven blijft voor 2008 net onder de verwachte kaap van 190 miljoen ton, toch een groei van 3,5 procent. Voor 2009 verwacht afgevaardigd bestuurder Eddy Bruyninckx echter een terugval met 13 procent, tot zelfs 17 procent voor de containertrafiek.

(belga) - Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen benadrukt dat het blijft inzetten op promotie en dat het de komende jaren tientallen miljoenen euro's investeert in onder meer nieuwe sleepboten, een nieuw baggerschip, een nieuw Havenhuis en uitbreiding of vernieuwing van de infrastructuur.

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen stelde woensdag de definitieve trafiekcijfers voor 2008 voor. Die bleven iets onder de prognose die in december was opgemaakt. Bruyninckx: "We stelden in de laatste maanden van vorig jaar een daling vast in de beladingsgraad, zoals we nog nooit hebben gezien."

In de eerste drie kwartalen was er groei, met het tweede kwartaal als topper omdat veel schepen door acties in Le Havre werden afgeleid naar Antwerpen. In het derde kwartaal vielen de trafiekcijfers serieus terug, met in december een daling van 16,3 procent voor de totale trafiek en van 6 procent voor de containertrafiek.

De totale trafiek voor 2008 klokt in Anwerpen af op 189.389.545 ton.

  • De containertrafiek groeit met 7,2 procent tot 101.362.042 ton.
  • Het conventionele stukgoed - met onder meer een sterke terugval in de staalimport uit India en China na een piek in 2007 - daalt met 14,5 procent tot 16.938.327 ton.
  • Het roro-verkeer stabiliseert op 4.427.143 ton.
  • Dat geldt ook voor het vloeibaar massagoed (39.316.234 ton).
  • Voor droog massagoed laat de Antwerpse haven een stijging optekenen van 11,6 procent tot 66.662.051 ton.

Containers blijven de groeimotor van de haven, bendrukte Bruyninckx. "De containertrafiek doet het in goede tijden beter en in slechte tijden minder slecht. Bovendien behandelen wij veel minder lege containers dan andere havens, waardoor meer toegevoegde waarde kan worden gecreëerd."

Hij wees nog op de impact van de crisis op het aantal loops - of vaste verbindingen - met het Verre Oosten, omdat de rederijen schrappen in hun aanbod. In Antwerpen daalde het aantal loops van 13 naar 8. Antwerpen staat traditioneel minder sterk in het Verre Oosten. De haven hoopt daar, onder meer door extra promotieinspanningen, iets aan te doen.

Havenschepen Marc Van Peel benadrukte dat het Havenbedrijf blijft inzetten op promotie, met de nadruk op India en China en blijvende aandacht voor stukgoed. Daarnaast houdt Antwerpen vast aan de plannen voor de tweede sluis op de linker Scheldoever en aan de toekomstvisie voor de Ontwikkelingszone Saeftinghe, eveneens op de linkeroever. "Er is interesse van de markt", bendadrukte Van Peel, "vooral voor containerbehandeling en tankopslag".

Het Havenbedrijf zette voorts zijn investeringen voor de komende jaren op een rij, goed voor tientallen miljoenen euro's. Het gaat om onder meer nieuwe sleepboten die elk zowat 10 miljoen euro kosten, een sleephopperzuiger voor het baggerbedrijf die 10 tot 15 miljoen euro kost en een nieuw Havenhuis dat op 31 miljoen euro wordt begroot. Dat de trafiek krimpt en de inkomsten wellicht zeker met 10 procent zullen terugvallen volgens het Havenbedrijf, belet niet dat de plannen voortgaan. "Onze gezonde financiële situatie laat dit toe", benadrukte Van Peel.

In 2007 maakt het Havenbedrijf 99 miljoen euro winst en het resultaat voor 2008 zou in dezelfde lijn liggen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud