Belg belegt recordbedrag in buitenlandse effecten

De waarde van de totale buitenlandse effectenportefeuille van alle Belgische investeerders is in 2005 gestegen tot een recordbedrag van 551 miljard dollar (467 miljard euro). Dat blijkt uit cijfers die het Internationaal Monetair Fonds (IMF) publiceert op zijn website. In 2004 was de buitenlandse effectenportefeuille 376 miljard euro waard.

Het IMF vraagt zijn lidstaten elk jaar een enquête te houden over de beleggingen in buitenlandse effecten. In België ondervraagt de Nationale Bank institutionele investeerders en grote bedrijven over hun beleggingen. Voorts vraagt ze aan de banken en beursvennootschappen gegevens over de buitenlandse effecten die ze bewaren voor Belgische klanten.

Aangezien effecten aan toonder belangrijk blijven voor particulieren, onderschatten de resultaten het buitenlandse effectenbezit. De forse groei van de buitenlandse effectenportefeuille is gedeeltelijk het gevolg van wisselkoersschommelingen. De dollar steeg in 2005 met zowat 15 procent tegenover de euro.

Belgische investeerders hadden voor 295 miljard euro obligaties en andere schuldbewijzen, tegenover 258 miljard in 2004. Ze bezaten het meest Italiaanse (63 miljard euro), Duitse (37 miljard) en Nederlandse (35 miljard) schuldbewijzen. Veel investeerders vinden Italiaanse obligaties aantrekkelijk omdat de Italiaanse langetermijnrente wat hoger is dan de Duitse rente en er geen wisselkoersrisico meer bestaat.

Voorts hadden Belgische investeerders voor 171 miljard euro eigendomsbewijzen, zoals aandelen en deelbewijzen van beleggingsfondsen, versus 118 miljard in 2004. Zij bezaten voor 71 miljard euro Luxemburgse eigendomsbewijzen, want sicavs zijn populair. Voorts hadden ze voor 38 miljard Franse aandelen.

Uit de peilingen van andere landen blijkt dat buitenlandse investeerders voor 249 miljard euro Belgische effecten in portefeuille hadden. Vooral investeerders uit Frankrijk (55 miljard), Luxemburg (42 miljard) en Nederland (23 miljard) beleggen in Belgische effecten. WV

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud