Advertentie

Belgische consument iets minder somber

©Lieven Van Assche

Het vertrouwen van de Belgische consument in de economie is tijdens de eerste maand van het jaar gedeeltelijk hersteld. Dat blijkt uit de maandelijkse peiling van de Nationale Bank. De daling van de olieprijzen had een positieve impact op de vooruitzichten van de Belgische consument.

(tijd) - 'De Belgische consument toonde zich beduidend minder somber ten aanzien van de toekomstige economische ontwikkelingen, niettegenstaande hij de werkloosheid verder ziet toenemen', aldus de Nationale Bank. 'Mede als gevolg van de daling van de olieprijzen schatten de gezinnen daarnaast ook hun toekomstige financiële situatie en spaarmogelijkheden merkelijk rooskleuriger in.

De indicator voor het consumentenvertrouwen kwam in januari uit op -20. In december bedroeg de indicator nog -25. Een jaar geleden, in januari 2008, stond het consumentenvertrouwen nog op -6.

Vooral het sentiment omtrent het spaarvermogen van de gezinnen (van -3 naar +4) en de financiële situatie van de gezinnen (van -5 naar -1) herstelde duidelijk. De vooruitzichten over de werkloosheid evolueren nog steeds in negatieve zin (van 65 naar 68, een toename is hier een slechte zaak), maar er is wel sprake van een vertraging van de negatieve evolutie.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud