Belgische consument somberst in vijftien jaar

Shoppers in de Brusselse Nieuwstraat (foto Jan De Meuleneir) ©Jan de Meuleneir

Het Belgische consumentenvertrouwen is in november teruggevallen naar het laagste peil sinds december 1993. De Belg is erg somber gestemd door de financiële en economische crisis en werd vooral somberder over de vooruitzichten voor de arbeidsmarkt.

(tijd) - 'De indicator van het consumentenvertrouwen is in november verder afgegleden en aldus op zijn laagste peil in vijftien jaar beland', schrijft de Nationale Bank in een persbericht. De indicator zakte van -17 in oktober naar -22 in november. In december 1993 belandde de indicator op -25.

De Belgische consument is vooral pessimistischer geworden over de vooruitzichten voor de arbeidsmarkt. De indicator voor de werkloosheidsvooruitzichten steeg van 41 naar 57. Een stijging wijst hier op een minder gunstige ontwikkeling.

'Het is logisch dat de Belgische consument somberder wordt over de arbeidsmarkt', zegt Ivan Van de Cloot, hoofdeconoom van de denktank Itinera. 'Het Planbureau hield al rekening met 10.000 extra werklozen in 2009 op basis van een groeiverwachting van 1,2 procent. Het IMF hield al rekening met 30.000 extra werklozen op basis van een groei van 0,2 procent.' Gemiddeld zien economen het aantal werklozen in 2009 nu met 25.000 à 50.000 toenemen.

Ook de verwachtingen aangaande het spaarvermogen kregen een knauw. Die indicator zakte van 0 in oktober naar -3 in november. De verwachtingen over de economische situatie in Belgie bleven stabiel (op -22), ook de indicator voor de financiele situatie van gezinnen bleef nagenoeg stabiel (op -4, van -5 in oktober).

Econoom Philippe Ledent van ING België vreest dat het dieptepunt van de economische conjunctuur nog niet is bereikt, en dat het consumentenvertrouwen in de komende maanden verder zal zakken. 'De olieprijs zakt, maar dat heeft geen positief effect. Dat bewijst dat mensen bang zijn.'

PDG/WV

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud