Consumentenvertrouwen VS op nieuw dieptepunt

Amerikaanse consumenten in een vestiging van Wal-Mart ©AFP

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen is in januari gedaald tot het laagste peil ooit. Het blijft ontslagen regenen en dat stemt consumenten somber.

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen, gemeten door de Conference Board, zakte in januari tot 37,7, tegenover 38 in december. Economen hadden verwacht dat consumenten ietwat optimistischer waren geworden in januari. Dat blijkt nu ijdele hoop te zijn en verwonderlijk is dat niet want elke dag is er wel minstens één topbedrijf dat een grote ontslagronde aankondigt. Gisteren bijvoorbeeld sneuvelden 73.000 jobs bij onder andere Caterpillar, Home Depot, Sprint en Philips.

De National Retail Federation blijft niet blind voor de zwakke macro-economische cijfers en voorspelt dat de verkopen van Amerikaanse retailers in 2009 met 0,5 procent zullen dalen. Het is de eerste keer sinds 1995 dat de instelling een daling van de retailomzet voorspelt.

'De verkopen zullen blijven vertragen en in het vierde kwartaal een boost krijgen onder impuls van een aansterkende economie', klinkt het.

Reden voor de sombere voorspelling? 'Consumenten zoeken naar koopjes voor allerlei producten gaande van voedsel tot televisies en kleding. Het consumptiepatroon zal in 2009 weinig verschillen van dat in 2008.'

Zelfs Wal-Mart begint de crisis te voelen. De omzet steeg in het vierde kwartaal van 2008 nog met 1,7 procent maar voor januari verwacht de groep dat de inkomsten vlak zullen blijven. Bovendien vreten de promoties een deel van de winstmarge op.

Al bij al hield Wal-Mart goed stand in 2008. Samen met McDonald's was Wal-Mart het enige aandeel binnen de Dow Jones dat het afgelopen jaar winst kon neerzetten.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud