Advertentie

Diesel kost voor het eerst meer dan 1 euro

(tijd) - Diesel kost vrijdag voor het eerst meer dan 1 euro per liter. De recordprijs is te wijten aan de hoge olieprijs. Intussen suggereert een studie van het Planbureau dat de dure olie de economische groei in 2005 met 0,25 procentpunt kan drukken en 4.100 banen kan kosten. De inflatie kan 0,4 procentpunt hoger uitvallen en het begrotingsresultaat kan met 600 miljoen euro verslechteren. Dat meldt De Tijd.

De Brent-olieprijs bereikte gisteren in de vroege namiddag een piek van 51,14 dollar per vat. De bezorgdheid over de lager dan verwachte Amerikaanse voorraden wogen op de oliemarkt. Later viel de olieprijs terug om te sluiten op 50,72 dollar per vat tegen 50,52 dollar woensdag.

Het Federaal Planbureau berekende wat de gevolgen zijn van een stijging van de olieprijs. De economische denktank van de regering simuleert in zijn driemaandelijkse nieuwsbrief de invloed van een olieprijsstijging van 20 procent op de Belgische economie. Een dergelijke prijsstijging drukt het eerste jaar de economische groei met 0,17 procentpunt. Dat is vooral te wijten aan de vermindering van de private consumptie, omdat de koopkracht van de gezinnen daalt. De inflatie stijgt met 0,27 procentpunt. Maar het aantal banen daalt met 0,07 procent of 2.900 en het begrotingssaldo verslechtert met 0,16 procent van het bruto binnenlands product (BBP).

Het Economisch Budget van het Planbureau veronderstelt dat de olieprijs volgend jaar gemiddeld 39 dollar per vat bedraagt. Indien de olieprijs stabiliseert op 50 dollar per vat, is de olieprijs 28 procent hoger dan verwacht. Dan moeten de economische gevolgen uit de simulatie van het Planbureau met 1,4 worden vermenigvuldigd.

Als de olieprijs stabiliseert op het huidige niveau van 50 dollar groeit de Belgische economie in 2005 met ongeveer 2,25 in plaats van 2,50 procent. De inflatie bedraagt dan niet 2 maar 2,4 procent. Het aantal jobs stijgt slechts met 27.600 in plaats van de verwachte 31.700. De begroting ten slotte stevent af op een tekort van 0,22 procent van het BBP of ruim 600 miljoen euro. WV

· Dure diesel zet transporteurs mes op de keel

· Europa verdeeld over aanpak dure olie

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud