Advertentie

Kopers domineren markt van desinvesteringen

Een kwart van de ondervraagden stelt dat ze vooral op zoek zijn naar cash om de balans te versterken.

Activa verkopen in volle crisis vereist een andere benadering dan in een groeiende economie. Het is moeilijk enkel tegen cash te verkopen. De verkoper moet nu meer complexe en gemengde betalingsvormen aanvaarden, zoals converteerbare obliaties. Anderzijds zijn het gouden tijden voor vermogende kopers. Zij kunnen goedkoop activa verwerven en zelf de voorwaarden bepalen, zo blijkt uit een studie van Ernst & Young.

(tijd) - Het consultingbedrijf Ernst & Young maakte een uitgebreide studie naar de nieuwe voorwaarden bij desinvesteringen. De studie ‘Divesting in turbulent times’ is het resultaat van een onderzoek bij 360 topmanagers over heel de wereld bij bedrijven met een omzet van meer dan één miljard dollar.

Iets meer dan de helft van al die ondervraagde managers denkt aan desinvesteringen, ondanks de moeilijke markt en het feit dat de kopers de boventoon voeren. Een kwart van de ondervraagden stelt dat ze vooral op zoek zijn naar cash om de balans te versterken, overnames te financieren en schulden te betalen. In de financiële dienstensector stelden 3 op 5 ondervraagden dat zij desinvesteringen overwegen. Een kwart van de ondervraagden denkt dat de kopers de volgende twee jaren vooral uit de nieuwe groeilanden zullen komen.

Amper cash

‘Terwijl voor de crisis een verkoop van activa meestal cash werd betaald, is dit nu niet langer het geval’, zegt Marc Cosaert, vennoot bij Ernst & Young. Verkopers moeten meer innovatieve verkoopformules aanvaarden, waarin nog wel een gedeelte cash voorkomt, maar ook andere middelen, zoals converteerbare obligaties. De verkoper kan zich inspireren aan technieken die durfkapitalisten al langer hanteren om een maximale waarde te krijgen, aldus Cosaert.

De verkoop van bedrijfsactiva is nu een pure kopersmarkt. ‘Met een sterke balans en wat cash zijn nu mooie deals te doen’, zegt Cosaert. Amper één derde van alle verkopers is tevreden over de afgesloten deal. Twee derden van de ondervraagden zegt dat tijdsgebrek bij de voorbereiding de voornaamste reden is dat de verkoop niet aan de verwachtingen heeft voldaan. Anders gezegd, wie snel activa moet verkopen is gezien, zegt Cosaert.

VDB  

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud