Markt betaalt 423 miljoen te veel aan gsm-sector

De Belgische consument en de bedrijven gaan in de periode 2006-2008 minimaal 423 miljoen euro te veel betalen voor telefoontjes naar een gsm. Dat besluit het Parijse bureau Ligeia in een studie in opdracht van de Fixed Alternative Carriers (FAC).

(tijd) Dat is een nieuwe belangenvereniging die de Belgische takken van de alternatieve telecomspelers BT, COLT en Verizon Business groepeert.

Het teveel is het gevolg van het feit dat het BIPT, de Belgische telecomregulator, een geleidelijke daling van de tarieven voorstelt die gsm-operatoren mogen aanrekenen aan andere telefoonbedrijven om oproepen te verwerken. De FAC pleit voor een onmiddellijke daling waardoor bellen naar een gsm meteen flink goedkoper zou worden.

De FAC heeft als doel een regelgevend kader te scheppen dat technologische investeringen en innovatie aanmoedigt. Met het oog daarop legt de vereniging zich dit jaar toe op vier thema's: toegang voor Belgacom-concurrenten tot het net van de dominante speler tegen een billijke prijs, een herziening van de tarieven voor gesprekken van vaste naar mobiele netten, het gebruik van telefoonnummers voor vaste lijnen op andere plaatsen dan het basiskantoor en een correcte berekening van de kosten van Belgacom voor het leveren van een aantal basisdiensten.

Nieuwigheid

Op elk vlak heeft de FAC een aantal verzuchtingen. Vele wensen zijn bekend, maar er zijn ook nieuwigheden zoals het voorstel dat gsm-gebruikers de mogelijkheid zouden krijgen om gebruik te maken van de diensten van een andere operator door op hun gsm een code te vormen.

De FAC komt naast het Platform van Telecomoperatoren te staan dat al jaren een groep Belgacom-concurrenten overkoepelt. Het Platform wordt geleid door Henri van der Vaeren, ook algemeen directeur van COLT BeLux. Hij vindt de oprichting van een nieuwe belangengroep een gewone zaak. 'Andere leden van het Platform werken soms ook samen buiten het Platform.' Volgens Christine Castelein van Verizon BeLux richt de FAC zich op thema's waarover het Platform geen consensus bereikt. De FAC-leden, de grootste concurrenten van Belgacom op de zakelijke markt, halen samen een omzet van ruim 400 miljoen.

BB

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud