Vlaamse export creëert steeds minder toegevoegde waarde

De toekomst van Vlaanderen ligt niet in logistiek alleen. De uitvoer ervan levert minder toegevoegde waarde en jobs op dan de uitvoer van zelfgemaakte industriële producten. Dat heeft Agoria donderdag gezegd. De federatie van de technologische industrie pleit voor een meer offensieve exportpromotie, onder meer naar de verre groeilanden.

(belga) België lijkt de voorbije tien jaar zijn aandeel in de wereldhandel behouden te hebben, maar de cijfers worden steeds meer beïnvloed door logistieke activiteiten, zegt Agoria. Het aandeel van Belgische "homemade"-producten in de wereldhandel daalt. Dat geldt zeker voor de technologische industrie, waar de logistieke uitvoer in 2006 al 40 procent van de uitvoer uitmaakte, tegen 25 procent in 1995.

Het probleem van de logistiek is dat die een zesde minder toegevoegde waarde creëert dan de eigen industrie, zegt Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen. De federatie pleit daarom voor een "upgrade" van de logistieke activiteiten: ze moeten meer inhouden dan enkel het verplaatsen van goederen.

Agoria vraagt ook meer aandacht van de Vlaamse overheid voor de groeilanden Brazilië, Rusland, India en China. "We dreigen er marktaandeel te verliezen", luidt het.

De technologische sector voerde vorig jaar bijna 59 miljard euro uit of ongeveer een derde van de Vlaamse export.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud