Retailverkopen VS onverwacht sterk

De Amerikaanse detailhandelsverkopen stegen onverwacht in november. Dat de Amerikaanse consument in de aanloop naar de eindejaarsperiode zich de historisch hoge energieprijzen en de crisis op de huizenmarkt niet te nauw aan het hart heeft laten komen, kan erop wijzen dat de economie in betere doen is dan algemeen wordt aangenomen.

(tijd) - De retailverkopen namen in november toe met 1,2 procent, terwijl economen gemiddeld slechts hadden gerekend op 0,6 procent. Dat deelde het Commerce Department in de VS donderdag mee. In oktober boekte de detailhandel nog een omzetstijging van 0,2 procent.

De cijfers tonen duidelijk waaraan de Amerikaan geld heeft uitgegeven. Exclusief autoverkopen stegen de detailhandelsverkopen afgelopen maand met 1,8 procent, het hoogste peil in bijna twee jaar. De autoverkopen daalden met 1 procent, in oktober nog met 0,6 procent. De benzineverkopen namen dan weer, gestuwd door de hoge energieprijzen, toe met 6,8 procent, de grootste stijging in meer dan 2 jaar.

Exclusief de auto- en de energieverkopen, was er een robuuste stijging van de retailomzet met 1,1 procent. Onder de andere sectoren steeg de omzet in elektronicawinkels (+2,5%) en kledij- (+2,6%) en sportwinkels (+2,2%) het meest op.

Veel economen vrezen dat de Amerikaanse economie in 2008 in recessie gaat, vooral wegens de malaise op de huizenmarkt. Veel hangt evenwel af van het gedrag van de Amerikaanse consument, die zo'n 70 procent van 's werelds grootste economie voor zijn rekening neemt.

Roel Verrycken roel.verrycken@tijd.be

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud