Advertentie

Euronext Brussel: Bel20 sluit 1,4% hoger

(tijd-nieuwslijn) - De Bel20 kon eindelijk nog eens winst boeken. Ook de andere Europese beurzen gingen hoger de dag uit. Volgens handelaren is er geen fundamentele reden voor het herstel. De beurzen kregen wel de nodige steun van Wall Street dat hoger van start ging.

De Bel20 sloot 1,4% of 31,48 punten hoger op 2.272,37 punten. Van de 20 aandelen gingen er 11 hoger, 9 lager. De heropleving was algemeen, want ook bij de buren gingen de indices hoger. Het herstel toonde zich bovendien in alle sectoren. Handelaren vinden nochtans geen sluitende verklaring voor het herstel: "na de reeks slechte beursdagen zat een verbetering er wel aan te komen, maar fundamenteel is er niets veranderd", klonk het.

Fortis verloor de twee voorbije dagen meer dan 8% en probeerde een deel van dat verlies woensdag in te lopen: het aandeel steeg 3,7% tot EUR 18,04. Bankverzekeraar KBC steeg 3,05% tot EUR 36,79 en moeder Almanij 1,2% tot EUR 36,95. Dexia verloor daarentegen 0,4% tot EUR 13,36. Frere-holding GBL won 3,5% tot EUR 47,27.

Warenhuisketen Delhaize, die dinsdag zijn laagste koers sinds oktober 1997 bereikte, krabbelde met 1,5% recht tot EUR 41. Sectorgenoot Colruyt verloor een minieme 0,1% tot EUR 45,53. De beleggers leken de schouders op te halen bij de winstwaarschuwing van de Nederlandse distributieketen Ahold.

Dexia Securities verlaagde woensdagochtend het koersdoel en verwachtingen voor UCB, terwijl ING de winstschattingen verlaagde. Het aandeel sloot 0,1% lager op EUR 34,10. Dinsdag nabeurs raakte bekend dat de farma-afdeling van UCB beroep aantekent tegen een vonnis van een Franse rechtbank in Nanterre. Die besliste dat UCB mee verantwoordelijk was voor het veroorzaken van kanker via het geneesmiddel Distilbene.

D'Ieteren was de grootste daler in de index. Het aandeel zakte met 1,8% tot EUR 161, weliswaar bij een laag volume. De Europese Commissie keurde woensdag de herziening van de autodistributieregeling goed. De commissie wil de automarkt liberaliseren en in dat kader zijn exclusieve distributiecontracten niet welkom. D'Ieteren is de exclusieve verdeler van Volkswagen in Belgiƫ.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud