Europa: media en uitzendarbeid in de kijker

De Europese aandelen nemen een adempauze na de forse winst van de voorbije week. De Stoxx50 wint omstreeks 10.30 uur 0,04 procent tot 3.754,24 punten en de EuroStoxx50 zakt 0,05 procent tot 4.392,57 punten.

(tijd) - De olieprijs stabiliseert nadat een aantal olieministers van de OPEC-leden verklaarden dat er geen reden is om de olieproductie op te voeren. Later deze week vergadert de OPEC. De olieprijs zakte vorige week zo'n 8 procent.

De mediasector presteert het best binnen de Stoxx600-index. Het Franse mediaconcern Vivendi fuseert zijn dochter Vivendi Games met de Amerikaanse videospellenproducent Activision. Vivendi verwerft een meerderheid van 52 procent. De combinatie zal Activision Blizzard heten en met een omzet van 3,8 miljard dollar is het bedrijf de grootste in zijn soort. De transactie is 18,9 miljard dollar (12,9 miljard euro) waard. Vivendi stijgt 2,8 procent tot 32,28 euro.

Randstad biedt 3,5 miljard euro op branchegenoot Vedior, deels in cash en deels in aandelen. Door het samenvoegen van beide bedrijven ontstaat de op een na grootste uitzender ter wereld. Randstad rekent onder andere op 100 miljoen euro aan kosten- en belastingsynergieen. Randstad verliest 11,2 procent tot 28,85 euro. Vedior springt 8,6 procent omhoog tot 18,47 euro. Adecco, de grootste in de sector, zakt 0,1 procent tot 63,05 Zwitserse frank.

Ook de overnameplannen van Swiss Life worden met gemor onthaald. Het aandeel verliest 5,6 procent tot 300,25 Zwitserse frank na de melding dat het 1,2 miljard euro veil heeft voor het netwerk van AWD in Duitsland. Daarmee versterkt Swiss Life zich in een van zijn kernmarkten. AWD stijgt 30 procent tot 29,84 euro.

WPP, het op een na grootste reclamebureau ter wereld, stijgt met 1,7 procent tot 624,5 pence. Dell heeft een reclamebudget van 4,5 miljard dollar voor de komende drie jaren aan WPP toevertrouwd.

British Airways stijgt 2 procent tot 348 pence. In een interview zei topman Willie Walsh dat de vliegtuigmaatschappij zijn winstdoelstellingen voor 2007, namelijk een bedrijfswinstmarge van 10 procent, zal halen. Daardoor krijgen aandeelhouders voor het eerst in zeven jaar opnieuw zicht op een dividend.

Het biotechnologiebedrijf MorphoSys stijgt 22,6 procent tot 50,50 euro. Novartis en Morphosys hebben hun samenwerking uitgebreid en dat kan MorphoSys tot 1 miljard dollar opleveren. Wekelijks duiken dergelijke contracten tussen klassieke farmagroepen en biotechbedrijven op.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud