Onco boekt sterke resultaten voor urinetest prostaatkanker - 2

Het Luikse biotechnologiebedrijf OncoMethylome Sciences (Onco) is erin geslaagd om in bepaalde gevallen prostaatkanker te ontdekken waar bestaande screeningmethodes faalden.

(tijd) In december 2006 gaf Onco zijn test voor het opsporen van prostaatkanker op basis van urinestalen in licentie aan het Amerikaanse Veridex, een dochtervennootschap van Johnson & Johnson.

Analisten schatten de piekverkopen op 300 miljoen euro, waarvan ongeveer 10 procent bij Onco zal terechtkomen onder de vorm van royalties.

Het product zal in twee fases op de markt gebracht worden. Het is de bedoeling dat Veridex in de Verenigde Staten de test in sublicentie geeft aan grote laboratoria, die stalen nemen en onderzoeken doen in opdracht van ziekenhuizen. Die laboratoria, die ongeveer de helft van de Amerikaanse markt bestrijken, kunnen het product onmiddellijk gebruiken zonder dat ze daar toestemming moeten voor krijgen van de autoriteiten, verduidelijkt gedelegeerd bestuurder Herman Spolders. Of de eerste inkomsten voor Onco nog dit jaar binnenstromen, kon hij nog niet zeggen.

Ondertussen gaat Veridex de urinetest in grootschalige proeven evalueren met de bedoeling het product later wereldwijd te lanceren. Dat kost een bom geld maar daar komt Onco niet in tussen.

Prostaatkanker is de op een na belangrijkste kankergerelateerde doodsooraak bij mannen. De ziekte kan makkelijk genezen worden als ze vroegtijdig wordt opgemerkt. De urinetest van Onco concentreert zich op het percentage mannen die met een PSA-test (Prostate Specific Antigen) negatief testen voor prostaatkanker. De geschiedenis van de PSA-test leert immers dat 10 procent van de mannen die op de test een lage waarde scoren en dus verondersteld worden geen prostaatkanker te hebben, toch aan de ziekte lijden. De test van Onco en Veridex onderzoekt welke mannen in die groep toch prostaatkanker hebben.

Onco heeft negen producten in de pijplijn: testen voor het opsporen van kanker in een vroeg stadium, voor het voorspellen van de reactie van de patient op bepaalde therapien en voor het inschatten van de kans dat een kanker terug opduikt na behandeling. Onco wil dit jaar nog drie van zijn producten op de markt brengen.

Jan De Schamphelaere jan.de.schamphelaere@tijd.be

Dieter Snoeck dieter.snoeck@tijd.be

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect