OTC-exit kost UCB 70 miljoen

©BELGA

UCB heeft beslist om op 1 maart de Amerikaanse markt voor eerstelijnsgezondheidszorg, zeg maar die voor voorschriftvrije (OTC) geneesmiddelen, in de VS te verlaten. Samen met veranderingen in de Europese organisatie en de schuldherschikking kan de beslissing leiden tot ongeveer 70 miljoen euro eenmalige kosten voor 2009.

De beslissing kadert in de langetermijnstrategie van UCB om wereldwijde koploper te worden op het vlak van immunologie en neurologie. Anderhalf jaar geleden trok UCB zich in de meeste West-Europese markten al terug uit de eerstelijnsgezondheidszorg. Met de overgang wil UCB de overgang naar een 'uitsluitend specialisatiegericht biofarmaceutisch bedrijf bespoedigen', klinkt het.

'We concentreren onze bronnen om therapeutische oplossingen zoals Cimzia en Vimpat ter beschikking te stellen van patiënten met ernstige ziektes en bereiden ons voor op de lancering van Neupro', zegt gedelegeerd bestuurtder Roch Doliveux. Cimzia is een middel tegen reumatoïde artritis, Vimpat is het nieuwe epilepsiemiddel en Neupro behandelt de ziekte van Parkinson.

UCB heeft plannen om de continuïteit van de commercialisering van alle eerstelijnszorgproducten in de VS te garanderen, staat nog in het bericht.  Op 1 maart neemt het Franse Sanofi-Aventis die commercialisering van het allergiemiddel Xyzal over. 

KD

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud