Partner Onco brengt prostaatkankertest op de markt

Het Amerikaanse bedrijf LabCorp, een partner van het Luikse biotechbedrijf OncoMethylome Sciences, heeft een prostaatkankertest op de markt gebracht die de methylatietechnologie van OncoMethylome bevat.

Foto: Herman Spolders.

(tijd) - Het is de eerste CNA-nethylatietest die commercieel en op brede schaal in de VS beschikbaar wordt gemaakt. OncoMethylome zal op de test royalty's en mijlpaalbetalingen ontvangen.

OncoMethylome verleende op zijn prostaatkankertest in 2005 een licentie aan Veridex, een dochter van Johnson&Johnson. Veridex verleende op zijn beurt een sublicentie aan LabCorp.

De technologie werd ontwikkeld door Onco en zoekt bij een patient naar de aanwezigheid van een zogenaamde 'merker', een deel van het DNA, dat sterk verband houdt met de kans op prostaatkanker.

Prostaatkanker is de meest voorkomende kanker bij mannen. In de VS zijn er jaarlijks 230.000 nieuwe gevallen. Tot nu moet de diagnose van prostaatkanker gebeuren via een microscopisch onderzoek van het prostaatweefsel, dat via een biopsie werd verwijderd. De nieuwe test van LabCorp laat een veel nauwkeuriger onderzoek mogelijk. Volgens Onco is de test ook ideaal om te kunnen bepalen of mannen die alle kenmerken van prostaatkanker vertonen maar toch negatief scoren op de oude kankertest, al dan niet kanker hebben.

Herman Spolders, gedelegeerd bestuurder van Onco, noemt de commerciƫle lancering een 'belangrijke mijlpaal en keerpunt'. Hij geeft aan dat de royalties liggen op circa 10% van de verkopen door het Amerikaanse laboratorium. 'Het financiele effect zal het komende jaar nog niet geweldig groot zijn,' aldus Spolders. Artsen blijken in de praktijk ongeveer een tot twee jaar nodig te hebben om te wennen aan een product.

Het bedrijf hoopt dat dit de eerste van een lange reeks lanceringen is. Onco heeft meer dan 10 van dergelijke testen in ontwikkeling. In de loop van komend jaar wil het de prostaatkankertest in Europa op de markt brengen.

Beleggers volgen Spolders in zijn positieve retoriek en sturen het aandeel 4,5 procent hoger tot 9,3 euro.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud