Advertentie

TiGenix naar de beurs tegen 4,2 à 5,5 euro per aandeel

Het biotechnologiebedrijf TiGenix maakt op 26 maart zijn debuut op Euronext Brussel. Met de beursnotering hoopt de groep tot 40 miljoen euro op te halen. De prijsvork waaraan geinteresseerde beleggers kunnen inschrijven op het aandeel is vastgelegd op 4,2 tot 5,5 euro per aandeel. Dat maakte TiGenix vrijdag bekend op een persconferentie.

(tijd) Beleggers kunnen van 12 tot 23 maart inschrijven op de aandelen TiGenix. TiGenix zal de opgehaalde middelen in de eerste plaats gebruiken voor de commercialisering en lancering van zijn topproduct ChrondroCelect.

TiGenix is een spin-off van de Leuvense en Gentse universiteiten. Het bedrijf werd in 2000 opgericht door Gil Beyen (ex-Arthur D. Little) en reumatoloog Frank Luyten. Het heeft een therapie ontwikkeld voor de behandeling van kraakbeenletsels. Beschadigd kraakbeen veroorzaakt gewrichtsproblemen en pijn en kan in ernstige gevallen leiden tot artrose. De huidige prijsvork waardeert TiGenix (voor de IPO) op 65 tot 85 miljoen euro.

Het biotechbedrijf wil met de beursintroductie 40 miljoen euro ophalen. Bij een grote vraag kan daar een overtoewijzingsoptie van 6 miljoen euro bijkomen. TiGenix brengt enkel nieuwe aandelen naar de markt, de bestaande aandeelhouders verkopen dus niet. Onderling bereikten zij een akkoord om de komende 12 maanden geen aandelen te kopen of te verkopen. ING en Piper Jaffray treden op als lead manager bij de beursgang.

Het topproduct van het biotechbedrijf is ChrondroCelect, een methode om kraakbeencellen te kweken. Lichaamseigen cellen worden vermenigvuldigd tot kraakbeenweefsel en later opnieuw bij de patient ingeplant.

Klinische studies toonden een superioriteit van ChrondroCelect tegenover microfactuur, een chirurgische methode die nu vaak gebruikt wordt om beschadigd kraakbeen te herstellen. Bij microfractuur worden gaten in het kraakbeen geboord tot het beenmerg bereikt wordt. De cellen uit het beenmerg gaan vervolgens littekenweefsel vormen dat als vervanger van het kraakbeen optreedt. Het grootste probleem bij deze techniek is de beperkte duurzaamheid van de ingreep. In vele gevallen moet bij de patient na enkele jaren een prothese ingeplant worden.

TiGenix mikt op een markt die ruim 1 miljard euro groot is. In Europa is TiGenix het eerste bedrijf dat met een soortgelijke techniek op de markt komt. In de VS bestaat reeds Carticel, een bedrijf dat eveneens lichaamseigen cellen gebruikt om beschadigd kraakbeen te herstellen. Hun techniek kan echter niet garanderen dat de cellen enkel tot kraakbeenweefsel evolueren. Ze 'differentieren' (vervormen) bijvoorbeeld ook tot botweefsel. Analisten van het in biotech gespecialiseerde beurshuis Piper Jaffray schatten het marktpotentieel van ChrondoCelect op 100 tot 200 miljoen euro in zijn topjaren.

TiGenix, is momenteel druk doende om het registratiedossier voor ChrondoSelect bij de Europese instanties in de dienen. Het bedrijf hoopt volgend jaar ChrondoCelect op de markt te brengen. In 2008 moet het dossier ook ingediend worden bij de Amerikaanse gezondheidsautoriteiten.

Het op de markt brengen en het commercialiseren van het product vergt de nodige middelen. TiGenix zal bijvoorbeeld met een eigen verkoopsteam werken. Een groot deel van de 40 miljoen euro die met de beursgang zullen worden opgehaald, gaat naar ChrondoCelect.

De overige middelen moeten dienen om de opvolgproducten van ChrondoCelect te ontwikkelen. Zo werkt TiGenix sinds begin dit jaar samen met het Italiaanse Fidia Advanced Biopolymers (FAB) aan ChrondoCelect 3D. Dat product kan door chirurgen makkelijker ingebracht worden en zal ook patienten kunnen helpen die aan een beginnende vorm van arthrose lijden. ChrondoCelect kan enkel ingespoten worden in gezonde gewrichten. Een product ter bestrijding van problemen aan de meniscus bevindt zich in de prille stadia van de ontwikkelingspijplijn.

TiGenix heeft na een geslaagde beursgang nog 47,7 miljoen euro cash in portefeuille. Volgens gedelegeerd bestuurder Gil Beyen moet dat volstaan voor de komende jaren.

Het biotechbedrijf boekte in 2006 een nettoverlies van 8,25 miljoen euro. In 2007 en 2008 zal dat volgens analisten oplopen tot respectievelijk 11,7 miljoen euro en 15,6 miljoen euro wegens de lanceringskosten van ChrondroCelect. De analisten van Piper Jaffray schatten dat het bedrijf in 2011 voor het eerst winst maakt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud