AB InBev blijft stevig voort besparen

AB InBev-topman Carlos Brito - Foto Bloomberg

's Werelds grootste brouwer AB InBev zit ver voor op schema om dit jaar 1 miljard dollar te besparen. Na zes maanden staat de teller al op 610 miljoen dollar. Opmerkelijk is dat de winstmarge in Noord-Amerika steeg van 30 tot 42 procent. De resultaten over het afgelopen kwartaal kwamen, vooral op het vlak van bedrijfskasstroom en bedrijfswinst, afgetekend boven de verwachtingen uit.

(tijd) - De totale volumes liepen, zoals verwacht wel terug.

  • De totale daling bedroeg 1,1 procent tot 105,2 miljoen hectoliter, in lijn met de verwachtingen.
  • De omzet belandde onder de gemiddelde verwachting. AB InBev rapporteerde 9.501 miljoen dollar omzet, terwijl analisten hadden gerekend op 9.659 miljoen dollar.

De rest van de resultatentabel ziet er echter stukken beter uit.

  • De genormaliseerde ebitda (bedrijfskasstroom zonder uitzonderlijke elementen) kwam uit op 3.596 miljoen dollar, bij een analistenverwachting van 3.216 miljoen dollar.
  • De bedrijfswinst (ebit) bedroeg 2.901 miljoen dollar, beter dan de analistenprognose van 2.543 miljoen dollar.
  • De nettowinst kwam uit op 1.134 miljoen dollar. Analisten hadden vooraf gerekend op 1.045 miljoen dollar.

 

Zero based budgeting

De resultaten van de Noord-Amerikaanse activiteiten vertonen duidelijk de sporen van het Zero Based Budgeting-programma van AB InBev dat sinds de overname wordt geïmplementeerd in de zone. De volumes hadden dan wel te lijden onder de algemene verzwakking van de markt, maar de ebitda steeg 26,3 procent tot 1.740 miljoen dollar. De ebitdamarge ging van 29,8 procent vorig jaar (pro forma) naar 42,2 procent.

De zone Latijns-Amerika Noord, met als belangrijkste markt Brazilië, vormt de grote uitzondering wat betreft volumeprestatie binnen de groep. Het totale volume steeg met 6,6 procent. Dat is onder meer te danken aan het hogere minimumloon in Brazilië. Daarnaast lanceerde AB InBev nieuwe verpakkingen en werden de marketinginspanningen opgedreven. Dat laatste zorgde wel voor hogere kosten.

Stella

In West-Europa viel het volume met liefst 5,7 procent terug, al is die forse daling vooral te wijten aan de onderaannemingen. De eigen biervolumes vielen slechts met 3,5 procent terug. In de hele zone kampt de brouwer met de algemene zwakte van de biermarkt, maar in België en het VK kon AB InBev wel marktaandeel winnen.

In het VK was dat in niet onbelangrijke mate te danken aan Stella Artois. Dat merk kampte met een slecht imago in het land, maar sindsdien leverde AB InBev aanzienlijke inspanningen om Stella te heroriënteren tot een 'sympathieker biertje', en dat werpt nu zijn vruchten af.

Rusland

De zone Centraal- en Oost-Europa heeft nog altijd af te rekenen met de strategische beslissing van AB InBev om zich in Rusland te concentreren op het duurdere marktsegment. Het goedkopere segment levert namelijk hogere volumes op, aan lagere marges. Dat verklaart de volumedaling met 8,9 procent. Ook het totale marktaandeel loopt er terug. De Centraal-Europese activiteiten staan in de belangstelling van potentiële overnemers, maar financieel directeur Felipe Dutra wilde tijdens een conference call geen commentaar geven op dat biedproces.

Weg met de vetlagen

Ook het afgelopen kwartaal bleef AB InBev druk besparen binnen de groep die vorig jaar ontstond bij de overname van Anheuser-Busch door InBev. Tijdens het tweede kwartaal werden opnieuw 315 miljoen dollar aan synergieën gerealiseerd. Dat brengt het totaal voor 2009 voorlopig op 610 miljoen dollar. Daarmee ligt de brouwer voor op het schema om tegen het einde van het jaar 1 miljard dollar te besparen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud