Advertentie

AB InBev etaleert opnieuw besparingstalent

AB InBev, de grootste brouwer ter wereld, heeft over het eerste kwartaal opnieuw aangetoond dat het zijn gelijke niet kent als het aankomt op kostenbesparingen. Terwijl de resultaten op het vlak van omzet aan de onderkant van de verwachtingen uitkwamen, presteerde de groep beduidend beter dan verwacht op het vlak van bedrijfskasstroom (ebitda) en vooral nettowinst.

(tijd) - Beleggers reageerden in de eerste handelsminuten erg enthousiast op de cijfers en de definitieve bevestiging van de de verkoop van de Koreaanse dochter Oriental Brewery. Het aandeel spurtte even ruim 10 procent hoger, maar lijkt zich nu te stabiliseren rond een koers van 25 euro, wat neerkomt op een winst van ruim 5 procent.

De genormaliseerde nettowinst (nettowinst voor eenmalige elementen) kwam uit op 783 miljoen dollar. Analisten hadden gemiddeld gerekend op 634 miljoen dollar. Een vergelijking maken met vorig jaar is niet mogelijk. AB InBev heeft nooit pro forma-winstcijfers gegeven voor de gecombineerde groep, die pas eind vorig jaar ontstond.

De genormaliseerde ebitda kwam eveneens boven de verwachtingen uit. Analisten rekenden gemiddeld op 2,564 miljard dollar; het werd 2,786 miljard dollar. De omzet klokte af op 8,197 miljard dollar. Analisten hadden iets hoger gemikt met een gemiddelde prognose van 8,489 miljard dollar. Het totale volume lag met 95,1 miljoen hectoliter dicht bij de analistenvoorspelling van 94,9 miljoen hectoliter.

De ebitdamarge steeg van 28,6 procent (pro forma) tot 34 procent. Die stijging werd gedragen door een toename van de marge in alle zones van de groep. De sterkste groei werd gerealiseerd in Noord-Amerika, met een stijging van 29,9 tot 37,3 procent.

Synergieën en besparingen

AB InBev heeft enkele belangrijke doelstellingen te realiseren, en lijkt perfect op schema te liggen om die te realiseren. Over heel 2009 moet er voor in totaal 1 miljard dollar synergieën gehaald worden uit de overname van Anheuser-Busch. Op het einde van het eerste kwartaal stond de teller alvast op 295 miljoen dollar.

Financieel directeur Felipe Dutra waarschuwt er echter wel voor dat dit cijfer niet gewoon mag verviervoudigd worden. 'Een eenvoudige vermenigvuldiging houdt geen rekening met de moeilijkere vergelijkingsbasis voor de rest van het jaar', aldus Dutra. Hij bevestigde tijdens een conference call wel dat het doelwit van 1 miljard gehandhaafd blijft.

AB InBev bleef ook trouw aan zijn reputatie door naarstig op zoek te gaan naar kostenbesparingen, steunend op het zogeheten Zero Based Budgeting-programma. Dat resulteerde in het eerste kwartaal alvast in een kostenreductie met 6,5 procent. Dat werd vooral gehaald uit lagere distributie-, marketing- en administratiekosten.

Distributienetwerk

Sinds de overname van Anheuser-Busch zijn de VS de belangrijkste markt geworden van AB InBev. Het is ook in deze regio dat de belangrijkste kostenbesparingen werden gerealiseerd, onder meer door het terugschroeven van de media- en reclamekosten. De brouwer maakt optimaal gebruik van het distributienetwerk om Stella Artois uit te rollen. Dat resulteerde in een groei van 37 procent van het merk.

Het totale volume in de regio steeg met 0,1 procent, waarbij een groei in de VS bijna volledig teniet werd gedaan door een daling in Canada. Daar kampt de biermarkt met een algemene zwakte. AB InBev slaagde erin om het marktaandeel in de VS verder te laten groeien.

Carnaval

Latijns-Amerika, voorheen de belangrijkste markt van InBev, knoopt weer aan met sterke groeicijfers. Zo steeg het volume in de subzone Latijns-Amerika Noord, met vooral Brazilië, 7,6 procent en de opbrengsten met 10,4 procent. AB InBev kon profiteren van een gunstige carnavalkalender, terwijl voor de eerste keer in zes kwartalen het beschikbaar inkomen van de consumenten steeg dankzij een verhoging van het minimumloon in Brazilië.

Merkgezondheid

De zone West-Europa, voor elke grote brouwer een moeilijke regio, kende opnieuw een volumedaling, dit keer met 3,5 procent. Opvallend is dat het volume eigen bieren in België met 0,1 procent hoger ging ondanks de zwakke markt. Die prestatie is volgens AB InBev zelf te danken aan de goede prestatie van Jupiler.

In het VK lijkt de brouwer te slagen in zijn pogingen om het imago van Stella Artois op te poetsen. Dat merk kwam in het VK in een slecht daglicht te staan en kreeg zelfs het label 'wifebeater' opgeplakt. AB InBev pareerde die kritiek met de lancering van een lichtere variant met een alcoholpercentage van 4 procent. Naar eigen zeggen heeft die lancering, gecombineerd met een 'creatieve strategie', geleid tot de verhoopte ombuiging van 'de negatieve trend inzake merkgezondheid'.

Rusland

De volumes in de zone Centraal- en Oost-Europa blijven lijden onder de strategische beslissing van AB InBev om zich in Rusland te concentreren op de merken met een hogere marge. Dat resulteert in marktaandeelverlies in het segment van de goedkopere merken. Het totale volume in de regio liep met 5,1 procent terug.

Vooruitzichten

AB InBev geeft geen becijferde prognoses voor de rest van het boekjaar. De biergroep herhaalt wel de doelstellingen die het dit jaar wil realiseren. Het gaat dan onder meer om het realiseren van 1 miljard dollar aan synergieën, voor minstens 7 miljard dollar desinvesteringen doorvoeren en de investeringsuitgaven met minstens 1 miljard dollar terugschroeven 'zonder daarbij de kwaliteit van onze producten en de veiligheid van onze mensen in het gedrang te brengen'.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud