Ahold boekt winstgroei ondanks margedruk

Ahold heeft over het derde kwartaal van 2006 een winst voor belastingen geboekt van EUR 237 miljoen. De nettowinst kwam uit op EUR 210 miljoen. Een jaar eerder werd nog een nettoverlies van EUR 239 miljoen geleden. Analisten gepolst door Betten Beursmedia rekenden op een nettowinst van EUR 195 miljoen in het afgelopen kwartaal.

(betten) Het bedrijfsresultaat (winst voor rente en belastingen) kwam in de verslagperiode uit op EUR 273 miljoen, tegen een verlies EUR 638 miljoen een jaar eerder. Analisten hadden gemiddeld gerekend op een operationele winst van EUR 320 miljoen in het derde kwartaal van dit jaar, waarbij de verwachtingen varieerden van EUR 307 miljoen tot EUR 338 miljoen.

Het verlies in het derde kwartaal van 2005 werd veroorzaakt doordat Ahold een voorziening van EUR 896 miljoen had genomen voor het juridische groepsprocess (class action) als uitvloeisel van de fraudezaak die in februari 2003 aan het licht kwam. Zonder deze voorziening zou het operationele resultaat destijds uitgekomen zijn op EUR 258 miljoen.

'Zoals we verwachtten, bleek het derde kwartaal een grotere uitdaging dan het tweede kwartaal voor US Retail. Dit was het gevolg van verhoogde concurrentiedruk en zwakkere economische omstandigheden, hetgeen leidde tot een druk op de marges', zegt bestuursvoorzitter Anders Moberg in een toelichting.

Het bedrijf verwacht nu dat de operationele marge bij de retailactiviteiten voor het gehele jaar aan de onderkant zal liggen van de eerder afgegeven verwachting van 4 tot 4,5%.

Daarbij verwacht Ahold wel dat de onderliggende netto-omzetgroei voor de retailactiviteiten over het hele jaar de doelstelling van 2,5 tot 3% zal overtreffen. US Foodservice, het groothandelsonderdeel in de VS dat te koop staat, zal voor heel 2006 een operationele marge van 1,7% bereiken, zo verwacht het supermarktbedrijf.

Ahold had al eerder omzetcijfers bekendgemaakt. Zo draaide het concern in het derde kwartaal een totale omzet van EUR 10,3 miljard, fractioneel meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Albert Heijn presteerde het afgelopen kwartaal boven verwachting met een omzetstijging van 10,3% tot EUR 1,6 miljard. De identieke omzet groeide daar met 9,2%.

In het derde kwartaal van dit jaar kwam het bedrijfsresultaat bij de Nederlandse supermarktketen uit op EUR 107 miljoen, een toename van 74% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Analisten rekenden gemiddeld op een operationeel resultaat van EUR 95 miljoen. De operationele marge verbeterde daarbij van 4,3% naar 6,7%. Analisten rekenden gemiddeld op een marge van 5,8%.

De marge bij de Amerikaanse dochter US Foodservice verbeterde van 1,2% vorig jaar naar 1,9% nu. Het operationele resultaat kwam daarbij uit op USD 85 miljoen, tegenover USDD 52 miljoen vorig jaar. Analisten rekenden op USD 84 miljoen.

Begin november kondigde Ahold, als onderdeel van een kostenbesparingsprogramma aan, dat het US Foodservice in de verkoop wil doen. Ook de Amerikaanse supermarktketen Tops staat in de etalage.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud