Alken-Maes boekt 1,4 procent meer omzet in 2006

Brouwerij Alken-Maes, de Belgische dochter van de groep Scottish & Newcastle, heeft in 2006 de omzet zien stijgen met 1,4 procent. Alken-Maes wist zijn marktaandeel van 12 procent op de Belgische biermarkt te consolideren, zo meldt de brouwerij dinsdag in een persbericht. Precieze cijfers geeft de brouwerij niet vrij.

(belga) Volgens Alken-Maes, de tweede speler in België, steeg de omzet van de vier belangrijkste merken - Maes, Grimbergen, Mort Subite en Cristal - met 6 procent. "De strategie is om vooral in die merken te investeren", zo luidt het bij de brouwerij.

Het merk Maes kon volgens de brouwerij marktaandeel winnen in de "on trade" pilsmarkt, dat is de markt in de horecazaken. Dat heeft te maken met Maes Super Chilled, een nieuwe tapzuil "die de horeca-uitbaters een gemiddelde verkoopstijging oplevert van 8 tot 10 procent". In de "off trade" (de markt voor thuisgebruik) moest Maes marktaandeel prijsgeven, "maar dat is het gevolg van een bewuste prijsstrategie", zo luidt het, "die resulteert in een minder agressieve prijszetting dan de concurrentie".

Cristal deed het met een groei van 1,3 procent beter dan de totale pilsmarkt en won marktaandeel in de "on" en de "off trade", vervolgt Alken-Maes. Grimbergen (+12 procent) deed het vier keer beter dan de markt van de abdij- en trappistenbieren en bekleedt de tweede plaats in dat marktsegemnt. Mort Subite groeide met 52,5 procent, aldus nog het persbericht.

Volgens Alken-Maes daalde de totale Belgische biermarkt vorig jaar naar schatting met iets meer dan 1 procent. "We begonnen het jaar met ongeveer -1,5 procent, maar de markt herstelde zich licht dankzij onder meer het uitblijven van de winter", aldus An Steylemans van Alken-Maes.

foto belga

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud