Amerikaanse consument capituleert

De Amerikaanse consument liet de forse prijsacties van de retailers grotendeels aan zich voorbijgaan (foto afp)

Wal-Mart, 's werelds grootste supermarktgroep, waarschuwt dat de winst over het vierde kwartaal, dat eind januari afloopt, onder de prognoses van het bedrijf zal blijven. Voor januari verwacht de retailer dat de inkomsten vlak zullen blijven omdat consumenten steeds meer de vinger op de knip houdt. Ook kledingverkopers GAP en Limited Brands en warenhuisketen Macy's gaven een winstalarm. De voorbije dagen trokken ook al Intel en Time Warner aan de alarmbel.

(tijd) - Bij Wal-Mart kwam de omzetgroei in winkels die minstens een jaar open zijn in december uit op 1,7 procent, wat onder de gemiddelde analistenverwachting van 2,8 procent bleef. Voor januari hanteert Wal-Mart een verwachtingsvork van 0 tot 2 procent groei. 'Het is duidelijk dat de consument opnieuw in winterslaap is weggezonken na een al bij al goed verlopen Black Friday', klinkt het bij analisten. Black Friday is de naam voor 29 november, de dag na Thanksgiving en de traditionele start van de eindejaarskoopjes in de VS.

Dat ook Wal-Mart steeds meer last krijgt van het slechte economische klimaat, is een slecht teken voor de rest van de retailsector. Wal-Mart hield in 2008 erg goed stand door uit te pakken met stevige prijsverlagingen doorheen het hele gamma. Sectorgenoot J.C. Penney zag de identieke omzetgroei in december 8,1 procent lager uitkomen dan over dezelfde periode vorig jaar. Daar worden de zwakke decembercijfers wel nog niet gevolgd door een winstwaarschuwing. De koersreactie is er zelfs positief, aangezien de daling minder zwaar is dan wat analisten hadden verwacht.

Dat is wel het geval bij kledingretailer GAP die zijn verwachting voor de winst per aandeel verlaagt van 1,30-1,35 dollar tot 1,27-1,30 dollar. 'De maand december verliep moeizaam omdat consumenten hun aankopen tot het einde van de maand uitstelden en omdat onze concurrenten met forse prijsacties uitpakten', aldus financieel directeur Sabrina Simmons. 'Wij hebben gereageerd met promotiecampagnes. Daardoor hebben we het grootste deel van onze eindejaarsstock kunnen verkopen, maar dat gebeurde aan beduidende lagere marges dan vorig jaar.'

In eigen land dook Delhaize, dat zowat tweederde van zijn omzet in de VS haalt, na het winstalarm 5 procent lager. Wal-Mart zelf duikt in de voorbeurshandel al 7 procent lager.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud