Amtoys is frantalige Onderneming van het Jaar

Amtoys is dinsdagavond verkozen tot de franstalige Onderneming van het Jaar. Het bedrijf is vooral bekend van Nouky, de knuffel voor pasgeborenen.

(tijd) - Van Nouky, de knuffel voor pasgeborenen, werden vorig jaar ruim 3 miljoen exemplaren verkocht. Maar sinds de mascotte ook zijn weg naar het televisiescherm vond, mag je dat succes misschien wel verdubbelen. Het idee van Nouky komt van de heer en mevrouw Gilliot, twee BASF-oudgedienden. Begin de jaren 90 startte het stel met een groothandel in fluwelen stoffen. Vervolgens ontstonden plannen voor een eigen kledinglijn. Die kwamen in een stroomversnelling toen het moederbedrijf Amtoys uit Saintes in 2001 een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in babytextiel overnam.

In 2004 ontwikkelde het bedrijf ook zijn eigen retailconcept. De groep telt nu in Europa 24 winkels, naast vestigingen in Libanon en Abu Dhabi. Jaarlijks gaan drie tot vier nieuwe winkels open. Ook zal een Koreaanse partner de komende drie tot vijf jaar een 30-tal nieuwe vestigingen openen. 'Dat zal ons toelaten onze omzet te verdubbelen in vier jaar tijd', zegt topman Simon-Pierre Gilliot. Het huidige boekjaar zal worden afgesloten met een omzet van 28 miljoen euro.

Maar al even belangrijk voor de ontwikkeling van het merk is televisie. 'Zichtbaarheid op het tv-scherm betekent een enorme hefboom', weet Simon-Pierre Gilliot. Sinds dit jaar is Nouky nu ook een bekende tekenfilmfiguur in de huiskamer. Vanaf september worden de eerste 26 afleveringen getoond op de Belgische zenders VRT en RTL-TVI, op Disney Channel, TV Québec en Scandinavische zenders. Er komt een eigen productiehuis Noukie's Pictures.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud