Audi populairste merk in België, Fortis minst geliefd

Foto Reuters ©REUTERS

Audi is van alle merken het meest geliefd. Als nummer één won het donderdagmiddag in Antwerpen de "Robert Le Plus Populaire" van de vierde nationale merkencompetitie. Het minst geliefde van alle merken is Fortis.

(belga) - Bij de auto's is Audi nummer één. BMW moet een forse klap incasseren en de topplaats afstaan. De top 4 blijft een Duits onderonsje met ook nog Volkswagen en Mercedes. Audi gaat tegelijk met de prijs van superfavoriet lopen en is over alle merken heen het meest populair.

Jupiler blijft de onbetwiste nummer één bij de bieren. Bij de meubelzaken haalt Ikea het opnieuw met grote voorsprong. In de modemerken handhaaft Esprit zich op nummer één met een zeer sterke score. Bij de kledingwinkels krijgen Zara en H&M dan weer rake klappen, terwijl C&A opklimt naar nummer één en ook JBC het beter doet dan in vorige edities.

Terwijl in vorige edities de populariteit van de banken samenhing met hun marktaandeel, is dat deze keer niet het geval. Dexia verliest terrein, maar slaagt er toch in de koppositie te bemachtigen. Fortis krijgt de meeste klappen en zakt naar nummer twee. KBC en ING behouden relatief ongeschonden de derde en vierde plaats. Vooral een aantal kleinere (spaar)banken zien hun populariteit toenemen.

Antwerpen is volgens de Vlaamse respondenten het sterkste merk als shoppingstad. In de media verkiezen ze Het Laatste Nieuws, Humo, Q-Music en Eén. CD&V houdt als enige politieke partij stand en blijft nummer één.

In het voetbal gaat de prijs voor het sterkste merk naar Anderlecht, gevolgd door Club Brugge, dat vorige keer met de eer ging lopen.

In de supermarktmerken zijn Colruyt (nummer één) en Aldi (nummer vier) de sterkste stijgers.

Bij de gsm's blijft Nokia de onbetwiste leider, maar Apple is met de iPhone een sterke nieuwkomer op nummer drie, na Samsung (nummer twee).

Facebook is duidelijk de winnaar bij sociale netwerking. Bij de speciaalbieren voeren Kriek Belle-Vue, Leffe en Duvel bijna ex aequo de lijst aan.

Ook Pearle (brillenwinkels), Electrabel (energieleveranciers), Coca-Cola (frisdranken), Douwe Egberts (koffie), Spa (water), Vanden Borre (elektrozaken), Randstad (uitzendkantoren), Brantano (schoenwinkels), Haribo (snoep), Dreamland (speelgoedwinkels), Adidas (sportmerken), Baileys (sterke drank), Esso (tankstations), Jetair (touroperators), Dr. Oetker Ristorante (bereide maaltijden), HP (computers), Canon (fototoestellen), Stimorol (kauwgom), Proximus (telecom), Philips (tv-toestellen) slepen in hun sector de eerste prijs in de wacht.

De minst favoriete merken zijn, na Fortis, Zeeman en Eldi. Bij de auto's krijgen Lada, Dacia en SSang Young de zwarte piet. Het minst favoriete biermerk is Heineken. En bij de partijen krijgen Vlaams Belang en Groen! de meeste tegenstemmen.

De nationale merkencompetitie werd voor de vierde keer georganiseerd door reclamebureau LDV. Er namen 18.646 mensen aan deel. Zij brachten in maart online hun stem uit voor hun meest geliefde en minst favoriete merken. Het gaat daarbij enkel om de aantrekkelijkheid van de merk(nam)en, niet om het (commercieel) succes van het daaraan verbonden product.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud