Advertentie
Advertentie

Autosalon houdt stand

©BLOOMBERG NEWS

Nauwelijks minder bezoekers en tevredenheid alom bij de automerken. Het 87ste Autosalon van Brussel lijkt zich ternauwernood te hebben ontworsteld aan de wurggreep van de crisis in de inernationale autoverkoop.

(tijd) - Harde cijfers wilde niemand geven op de slotdag van het Autosalon in Brussel. Maar veel vertegenwoordigers stellen wel dat er de afgelopen tien dagen beter is verkocht dan vooraf werd verwacht. 'We hadden een drama verwacht, maar dat is uitgebleven. We hebben bij de bedrijfsvoertuigen 40 procent meer offertes gemaakt dan twee jaar geleden', zegt de directeur van de bedrijfsvoertuigendivisie van Mercedes-Benz, Peter Brock. De meeste merken houden echter nog een slag om de arm en stellen dat het wachten is tot het eind van de volgende maand om definitieve uitspraken te doen over de verkoopresultaten tijdens de Salonweek.

Toch overheerst de mening dat de gevreesde immense daling van bezoekersaantallen en bestellingen is uitgebleven. 'Maar je merkt wel dat er veel afwegers zijn. Mensen aarzelen wat meer en gaan offertes bij een groot aantal merken halen', zegt Opel-woordvoerdster Ann Wittemans. Bij Renault is zegsman Karl Schuybroek opgevallen dat potentiële klanten in tegenstelling tot twee jaar geleden 'veel meer informeren naar de CO2-uitstoot of het brandstofverbruik. Je merkt duidelijk dat de fiscale stimuleringsmaatregelen voor auto's met een geringe CO2-uitstoot inmiddels ook bij het grote publiek bekend zijn'.

Het Autosalon was dit jaar een 'klein salon' omdat de nadruk lag op bedrijfsvoertuigen en vrachtwagen. De beurs trok de afgelopen tien dagen volgens organisator Febiac zo'n 325.000 bezoekers. Dat is zo'n 7 procent minder dan bij het laatste bedrijfswagensalon in 2007. Febiac verklaart die daling grotendeels door het feit dat er dit jaar slechts één avondopening was in plaats van de gebruikelijke twee. 

Daarmee houdt het Brusselse Autosalon goed stand. In en buiten Europa hebben autobeurzen het als gevolg van de crisis in de autosector loodzwaar. Veel grote merken, zoals Nissan, stuurden hun kat naar het gerenommeerde Salon van Detroit, in Nederland is de tweejaarlijkste AutoRAI flink ingekrompen en de organisatoren van het Salon in Tokio overwegen hun tentoonstelling maar helemaal te annuleren na een stortvloed van afzeggingen.

Volgens de gedelegeerd bestuurder van de Mercedes-Benz-importeur in België, Mark De Haes, is de blijvende populariteit van het Autosalon vooral te danken aan het karakter als verkoopssalon. 'Veel autotentoonstellingen in het buitenland hebben voor de autoconstructeurs enkel een marketingfunctie. Hier in Brussel heeft het ook nog een directe verkoopswaarde. Als je hier niet op het Salon staat, kost je dat verkoop'.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud