Carrefour begraaft GB definitief

Het letterwoord GB verdwijnt definitief uit het straat- en winkelbeeld - Foto photonews

Om zijn eigen merk bij de consument te versterken, voert retailketen Carrefour een aantal veranderingen door in zijn winkelconcept. Zo verdwijnt onder meer de merknaam GB. Dat maakte Marc Oursin, topman van Carrefour België, donderdag bekend op een persconferentie.

(belga/tijd) - De winkelketen Carrefour zal voortaan uit drie types winkel bestaan die elk hun eigen invulling krijgen. Carrefour Hyper richt zich op winkelende gezinnen, Carrefour Market, die vanaf eind april de bestaande Carrefour GB-winkels geleidelijk aan zal vervangen, moet "het verse van de kruidenier om de hoek" reflecteren, en Carrefour Express mikt op jongere én oudere alleenstaanden.

Vorig jaar nog voerde Carrefour België een grondige stroomlijning door van zijn winkelnetwerk in ons land. Daarbij werd de waaier aan verschillende uithangborden herleid tot drie enseignes. Daarbij werd toen het merk GB nog behouden, maar werd het begeleid door het anker-logo van Carrefour. De rode bol van GB sneuvelde toen wel, en nu verdwijnt dus ook het letterwoord definitief.

Daarmee wil Carrefour een eenduidiger boodschap brengen voor de consument. 'Dat we nu het logo van Carrefour combineren met de naam GB is voor de consument verwarrend. Zeker omdat er in de winkel enkel nog Carrefour-producten te vinden zijn', zegt Hilde Decadt, verantwoordelijke voor de geïntegreerde supermarkten bij de groep. 'Uit onderzoek van ons bleek trouwens ook dat het merk GB de jongste jaren veel van zijn waarde had verloren.'

Tegen het einde van dit jaar moet ongeveer 70 procent van de 385 GB-winkels omgebouwd zijn tot een Carrefour Market. Per winkel is minstens twee weken nodig voor de omvorming. Tijdens de werken blijven de vestigingen wel open.

 

Stabilisering marktaandeel

 

Het verder vereenvoudigen van zijn winkelconcept maakt deel uit van de strategie die Carrefour in 2009 naar een stabilisering van zijn marktaandeel moet brengen. De voorbije jaren verloor de Belgische marktleider onafgebroken terrein aan concurrenten als Colruyt, Aldi en Lidl. Daar waar de groep enkele jaren geleden nog meer dan 30 procent van de markt controleerde, is dat nu nog maar 26 procent. Directe rivaal Delhaize zit op 25 procent.

Om de negatieve trend te keren plant Carrefour dit jaar onder meer 50 miljoen euro te investeren in goedkopere prijzen en meer promoties. Het productaanbod onder eigen Carrefour-merk wordt versneld uitgebreid. Dit jaar moeten er 1.000 referenties bijkomen, tot een totaal van 3.900. Daarnaast zal ook het goedkoper merk Nr. 1 de komende maanden opnieuw bekeken worden.

Het winkelnet wordt verder uitgebreid met een 30-tal nieuwe verkooppunten. Vorig jaar kwamen er al 35 bij, tot 626 in totaal.

In navolging van Colruyt, start Carrefour deze zomer met een onlineverkoopdienst. Via e-shop zal een klant via internet zijn bestelling kunnen plaatsen. De boodschappen zal hij daarna kunnen afhalen in een van 25 winkelpunten die momenteel in het systeem zijn ingeschakeld. Is de formule een succes, dan zal die later worden uitgebreid.

 

Geen verkoop

 

Op de persconferentie liet Oursin nog weten dat er geen sprake is van een eventuele verkoop van Carrefour België en dat hijzelf niet vertrekt als uitvoerend directeur. De voorbije weken werd druk gespeculeerd over een exit van de groep uit ons land, onder meer omdat Lars Olofsson, de topman van de Carrefour-groep, begin maart had verklaard dat 'een status quo in België geen optie is' en 'dat er snel aangetoond moet worden dat een ommekeer mogelijk is'.

 

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud