Carrefour boekt ruim 5 procent meer omzet in eerste kwartaal

Het Franse kleinhandelsconcern Carrefour heeft over het eerste kwartaal van 2007 een omzet gerealiseerd van 21,478 miljard euro. Dat is 5,2 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder en iets hoger dan de gemiddelde analistenverwachting van 21,4 miljard euro. Dat maakt Carrefour woensdagavond bekend in een persbericht.

(tijd) Bij constante wisselkoersen bedroeg de omzetgroei voor de hele groep in het vierde kwartaal 6,5 procent. Bij een gelijk aantal winkels bedroeg de omzetgroei 1,6 procent.

In Belgie steeg de omzet bij een gelijk aantal winkels met 0,1 procent. In totaal steeg de omzet met 1,4 procent. Die stijging is in de eerste plaats te danken aan de sterke groei (+5,8%) bij de buurtwinkels (onder andere GB Express) en het franchisenetwerk. De supermarkten zetten een kleine groei van 0,4 procent neer, terwijl de hypermarkten een omzetdaling van 0,4 procent lieten optekenen.

In Frankrijk, waar Carrefour bijna de helft van zijn omzet haalt, dikte de omzet in het eerste kwartaal 1,6 procent aan tot 9,852 miljard euro. De omzet bij een gelijk aantal winkels ging echter met 0,4 procent achteruit. In de rest van Europa steeg de omzet in het eerste kwartaal met 7,5 procent tot 8,132 miljard euro. In Spanje werd de negatieve trend van het vierde kwartaal van 2006 gekeerd en boekte de groep een vergelijkbare omzetgroei van 4,8 procent.

In Latijns-Amerika steeg de omzet bij constante wisselkoersen in het eerste kwartaal met 17,1 procent tot 1,828 miljard euro. Bij een gelijk aantal winkels groeide de omzet met 9,6 procent. In Azie nam de omzet toe met 22 procent tot 1,665 miljard euro. Bij gelijk aantal winkels groeide de omzet met 3 procent. In Taiwan daalde de omzet bij een gelijk aantal winkels 4,8 procent, wat een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van de omzetdaling van 12,1 procent die in de tweede jaarhelf van 2006 werd gerealiseerd.

Carrefour concentreert zich dit jaar op winkelexpansie. In het eerste kwartaal werden 170 winkels geopend of overgenomen onder de eigen merknaam. De groep handhaaft zijn doelstelling om dit boekjaar 1,5 miljoen m² nieuwe winkelruimte aan het netwerk toe te voegen.

Kim Evenepoel kim.evenepoel@tijd.be

foto belga

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect